Test KRK V4S4 en V8S4 actieve 2-wegmonitors

Zwaargewichten met karakter

Merknieuws 05-10-2017 10:10

De V4-serie van KRK kun je beschouwen als opvolger van de VXT-serie, waar-ie ook duidelijk op lijkt. Er zijn veranderingen in materiaalkeuze, behuizing, instelmogelijkheden en eindtrap. Wat betekent dit voor het karakter en de klank van deze monitors?

We hebben de V-serie in Interface 207 getest. Lees de test nu hier op Interface.nl. 

KRK werkt veel samen met artiesten en producers, en luistert goed naar wat die willen van een monitor. Sinds de oprichting in 1986 door Keith R. Klawitter, is KRK uitgegroeid tot een monitormerk dat je overal tegenkomt, dat iedereen kent en dat iedereen ook herkent. En dat komt natuurlijk vooral door die gele woofers die inmiddels een handelsmerk van KRK zijn geworden. Die herkenbare gele kleur is te danken aan het gebruik van kevlar. KRK gebruikt woofers met een conus van kevlar-vezels. Het is een heel sterk, maar tegelijkertijd ook een flexibel en lichtgewicht materiaal en daardoor heel geschikt voor een luidsprekermembraan. Ondanks dat je kevlar tegenwoordig ook in een aantal andere kleuren kunt krijgen, wordt bij luidsprekers meestal voor de gele variant gekozen. Het oog wil tenslotte ook wat.

Met de introductie van de V4-serie wordt kevlar nu ook in de tweeters gebruikt. De V4-serie  bestaat nu uit drie modellen en ik had een tijdlang de grootste, V8S4 en de kleinste, V4S4, in mijn studio staan.

Klasse D
Je kunt de V4-serie beschouwen als een directe opvolger van de VXT-serie. De behuizing van deze V4-serie bestaat nu echter uit een combinatie van zwaar mdf (de zijwanden) en aluminium (de baffle). Nieuw bij deze serie is de bijgeleverde grill die je over de woofer en tweeter kunt plaatsen; handig als je de monitors mee op reis neemt. Op de achterzijde bevinden zich naast een stappenregelaar voor het ingangsniveau, twee stappenschakelaars voor de high en low eq. Hiermee kun je 49 eq-variaties maken. De V4 en V8 zijn voorzien van dezelfde 1” kevlar tweeter die wordt aangestuurd door een identieke klasse D eindtrap. De eindtrap voor het laag heeft uiteraard wel een andere vermogenscapaciteit. Ook het gebruik van klasse D is weer een nieuwe feature ten opzichte van de VXT-serie.

Op de achterzijde bevinden zich verder nog een aantal dipschakelaars waarmee je onder andere de stand-bymodus en de logo-verlichting aan en uit kunt schakelen. De usb-connector heeft op dit moment nog geen functie, maar zou in de toekomst voor dsp-updates (voor de eq) gebruikt kunnen worden.

De V4S4 is aan de onderzijde voorzien van twee draadbussen (de V8S4 heeft er vier) om de monitors met behulp van een ophangbeugel aan de muur te bevestigen. Doordat de baspoort aan de voorzijde zit, zijn deze monitors gelukkig ook uitstekend in de buurt van een muur te plaatsen. Voor een optimale stabiliteit en een lichte vorm van akoestische demping zijn de monitors aan de onderzijde voorzien van een dikke laag rubber. 

Snel en puntig
De V4S4 en V8S4 gebruiken dezelfde tweeter en ze lijken ook sprekend op elkaar, al is de V8S4 natuurlijk een tikkie dikker en groter. Klankmatig is de overeenkomst tussen beide modellen ook heel sterk. Uiteraard gaat de V8 in het laag een stuk dieper, maar in de basis zijn de klankbalans en het karakter van de V4 en V8 nagenoeg vergelijkbaar. Ze leggen op een vergelijkbare manier een lichte nadruk in het middengebied. Daar waar in muzikaal opzicht doorgaans het meeste gebeurt, worden klanken dus iets meer naar voren geplaatst. Dat hoor je erg goed op zangpartijen en lead-instrumenten. De weergave is daardoor heel direct in dat gebied en geeft je heel veel informatie tijdens de opname. Tijdens het mixen kan dit karakter echter een gevaar opleveren, omdat je de neiging kan hebben om juist de zang- of leadpartijen iets naar achter te schuiven om een homogene mix te krijgen. Luister je een mix dan terug op een meer neutraal klinkende luidspreker dan zal je een onbalans in de mix kunnen horen. Dit is wel iets om rekening mee te houden.

In dynamisch opzicht zijn de prestaties van de V4 en V8 heel goed. De weergave is snel en puntig en heeft ook in het laag een uitstekende definitie. Opvallend is het gemak waarmee de kleine V4 een heel compleet geluidsbeeld neerzet. Hij gaat heel ver in het laag, maar nooit verder dan akoestisch zinvol is met een 4 inch woofer. De weergave klinkt daardoor nooit geforceerd. De V8 gaat uiteraard veel verder. In het diepste laag is hij soms wat enthousiast, maar dat is te temperen met de eq.

Slim gekozen
De V4 en V8 hebben in de basis dezelfde eq-mogelijkheden. Alleen het kantelpunt van de low shelving eq ligt bij de V8 uiteraard op een iets lagere frequentie. De high en low eq hebben in totaal zeven instellingen die je vrij kunt combineren. Naast een shelving eq wordt bij bepaalde settings ook een parametrische middenband aangepast. Deze parametrische midden eq’s zijn slim gekozen en in de praktijk zijn ze ook heel effectief. Je kunt daarmee namelijk de eerder genoemde nadruk in het middengebied iets dimmen en dat kan heel wenselijk zijn. De eq-mogelijkheden zijn goed gekozen en werken heel effectief, je kunt er de weergave goed mee aan laten sluiten op het akoestische karakter van jouw studio. Met in totaal 49 mogelijkheden ben je wel even bezig om alle variaties serieus te beluisteren. 

Conclusie
De KRK V4S4 en V8S4 hebben een zeer vergelijkbaar, maar enigszins eigenzinnig karakter. Door de lichte nadruk op het middengebied komen zangpartijen en lead-instrumenten op een prettige manier naar voren, maar pas op bij mixen. Vooral de V4S4 is een monitor die je het best naast een meer neutraal klinkende monitor kunt gebruiken voor een gebalanceerde eindmix. Door de slimme eq-mogelijkheden kun je het karakter van de V4S4 en V8S4 wel weer aanpassen aan je eigen wensen. Alles bij elkaar is deze V4-serie een reeks volwassen monitors met veel karakter en mogelijkheden.

zoeken
zoeken