George Martin overleden

Producer van The Beatles werd 90 jaar

Muzieknieuws 09-03-2016 09:36

Gisteren, 8 maart 2016, is George Martin overleden op 90-jarige leeftijd.

door Peter Hoeks

George Martin kent natuurlijk iedereen als producer van The Beatles. Hij gaf de band hun eerste platencontract in zijn hoedanigheid als A&R manager voor het Parlophone label, nadat Decca en andere labels de band hadden afgewezen. Martin wordt beschouwd als de bekendste producer aller tijden, maar hij was ook arrangeur, componist, dirigent, technicus en muzikant. Aanvankelijk werkte hij voor de klassieke muziekafdeling van de BBC, waarna hij in 1950 naar EMI/Parlophone overstapte. Voor dat label produceerde hij o.m. opnames van klassieke muziek en werkte met komieken als Dudly Moore, Peter Sellers en Spike Milligan van de 'Goon show', een van de favorieten van the Beatles. In 1955 werd hij hoofd A&R van Parlophone waar hij besloot dat het label ook rock- en popacts moest contracteren. Beatles manager Brian Epstein liet hem de Decca opnames van de band horen. Martin was niet erg onder de indruk, maar vond de Lennon/McCartney samenzang wel de moeite waard. Hij boekte ze voor een opnamesessie en op basis daarvan bood hij The Beatles een platencontract aan. Op zijn aandrang werd toenmalig drummer Pete Best door Ringo Starr vervangen. Martin had het goed gezien; in september 1962 stond 'Love me Do' hoog in de hitlijsten.

 

 

Martin veranderde tijdens zijn productieperiode met The Beatles de rol van de producer en van de studio. In plaats van de artiest voor te schrijven wat en hoe op te nemen, stimuleerde hij Lennon en McCartney zelf songs te gaan schrijven, stond open voor allerlei experimenten met studiotechniek en geluidseffecten en gaf met zijn arrangementen veel Beatlessongs extra glans. Zo kwam hij met het idee – en maakte het arrangement - voor een strijkkwartet in 'Eleanor Rigby', strijkers in 'Yesterday', introduceerde onder meer klavecimbel en piano in de arrangementen en realiseerde het beroemde aanzwellende orkest in 'A Day in the Life'. Maar Martin was ook bekend met experimentele elektronische effecten als achterstevoren afgespeelde tapes, elektronische effecten en tapeloops. In 1962 bracht hij met 'Time Beat' zelfs een elektronische single uit onder de naam Ray Cathode.
 

Hij zei zelf over zijn bijdrage: '“I must emphasize that it was a team effort. Without my instruments and scoring, very many of the records would not have sounded as they do. Whether they would have been any better, I cannot say. They might have been. That is not modesty on my part; it is an attempt to give a factual picture of the relationship.”

 

 

De producties en arrangementen die Martin samen met de Beatles maakte, openden de deur voor een revolutie in de platenproductie. Artiesten kregen meer mogelijkheden om hun eigen ideeën te verwezenlijken en de studio werd van een plek waar een relatief pure live performance werd geregistreerd tot een 'instrument' in dienst van de artiest. Martin was ook een van de eerste producers die niet in vaste dienst bij een studio maar onafhankelijk ging werken. Later begon hij zelfs zijn eigen AIR studio, eerst in Londen, later ook in Montserrat.


Martin zal altijd worden herinnerd als de Beatles producer, maar hij werkte met talloze andere artiesten als America, Jeff Beck,John Williams, Gary Brooker, Neil Sedaka, Ultravox, Kenny Rogers, Cheap Trick, Elton John, Celine Dion, Carly Simon, Kate Bush, Sting en vele anderen.

 

 

 

 

zoeken
zoeken