aanmelden
Bijna 1000 bezoekers op Muzikantendag
Verslag clinics Re:Freshed Orchestra, Sjako! en veel meer
Muzieknieuws 24-05-2016 22:02
Nog nooit eerder bezochten zoveel muzikanten, producers en vocalisten de Muzikantendag. Zaterdag 21 mei stonden al ver voor 11 uur de bezoekers rijen dik voor de Q-Factory in Amsterdam te wachten op hun inschrijving voor het fameuze demopanel. Door de dag heen konden ze clinics, waaronder die georganiseerd door Interface en Gitarist, flitscolleges en panels volgen, waarbij ze van alles konden opsteken van in totaal 120 muziekprofessionals die aanwezig waren om begeleiding te geven in hun ontwikkeling. Een verslag!


door André Dodde, Chris Dekker, Bouke Bijlsma en Erk Willemsen 
namens Musicmaker, De Bassist, Interface, Gitarist, Slagwerkkrant, die de Muzikantendag mede mogelijk maakten.
foto's door Richard Tas (meer foto's?klik hier)
 
Oké, je moest even in de rij, maar dan kon je ook een aantal afspraakkaartjes bemachtigen om je demo te laten horen aan de maar liefst 90 boekers, managers, platenmaatschappijen, journalisten, publishers, pluggers, radiomakers en programmeurs. Tien minuten kreeg je per professional om feedback te krijgen. 



Clinic Productie met Re:Freshed Orchestra
Furlan Felter en Rick van Wort
Wachtend op je beurt kon je alle kanten op in het gebouw van Q-Factory. Om te beginnen de clinic die Interface presenteerde met toetsenist-producer Furlan Felter en drummer Rick van Wort van Re:Freshed Orchestra, met als thema: hoe breng je je live sound naar de studio en vice versa. Aan de hand van drie tracks van hun nieuwe album The Re:Freshed Orchestra vertelden de twee hoe de nummers tot stand komen, en waar je tegenaan loopt als je bijvoorbeeld live drums gaat combineren met geprogrammeerde tracks en beats. Felter liet eerst zowel een studio- als een liveversie horen van de track Blind Man, die hij zelf omschreef als een nummer met veel UK-invloeden, en grime-elementen. Op het grote scherm zag je ondertussen het Logic-project met niet minder dan 145 tracks(!). Het zoeken naar de balans tussen live drums en geprogrammeerde beats en (typische grime) bleeps en belletjes was niet 1-2-3 gevonden. Rick van Wort vertelt hoe in de studio zijn drumpartij steeds meer en meer werd uitgekleed: kun je niet wat minder hihat spelen daar?; nee, nog wat minder; tot er uiteindelijk niets overbleef. ‘Uiteindelijk had ik er genoeg van, ik zei: waarom laat je de drums dan helemaal niet achterwege en ga je lekker alles zelf programmeren? Dat was even moeilijk, maar vanuit die spanning ontstond toch de juiste vibe om tot een goed resultaat te komen. Ik speelde gewoon de track in zoals ik voelde dat juist was, en toen zijn we gaan combineren, knippen en plakken tot we tevreden waren.

Bekijk hier het fragment uit de workshop over Blind Man, en bekijk een stukje van de videoclip, de live versie van het nummer en dus de sessie in Logic. 



Bekijk de videoregistratie hier op vol formaat: https://youtu.be/4joLyI87qY0

Zoiets dan weer live op een podium neerzetten, vergt ook de nodige voorbereiding en bewust omgaan met instrumenten, apparatuur en sounds. DJ Franky Sticks speelt daarbij in de band een grote rol, want hij kan veel van de geproduceerde en geprogrammeerde sounds oppakken en laten klinken. De band voorkomt daarbij nadrukkelijk om vast te komen zitten aan clicks en dwingende loops. De dj kan alles op tempo in tappen en het draait altijd om korte loops en sounds. Zo blijft het 16-koppige gezelschap live dus altijd flexibel en spontaan bij het uitvoeren van de nummers. Felter: ‘Een produced backing mag nooit meer zijn dan een aanvulling. Als je er live als band op drijft, ben je naar mijn smaak verkeerd bezig.’

 

Gitaarclinic Sjako!’s Wouter Planteijdt & René van Barneveld
De band Sjako! maakte tien albums in 35 jaar en gespreksleider Jack Pisters grapt in zijn intro dan ook over 'een soort Nederlandse Stones'. De band haalt de inspiratie echter uit de meer obscure muziek van Captain Beefheart en Zappa. Wouter Planteijdt is een grootheid in gitaarland en tegenwoordig worden zijn partijen in de powerpopband aangevuld door nog zo'n 'ace': ex-Urban Dance Squad-gitarist René van Barneveld. Het onderlinge respect is opvallend en terecht. Naast over buizenversterkers versus de Kemper-profiling amp, dichte versus open achterkanten bij gitaarcombo's en René's aparte G-stemmingen voor slide, praten ze vandaag over de totstandkoming van songs en gitaargeluid. Planeijdt blijft het brein achter de band en komt met de meeste bas- en gitaarpartijen.'Ik schrijf soms de baslijnen, maar ze komen pas echt tot leven als onze bassist Thijs Vermeulen ze speelt. Dat geldt ook voor partijen voor René. Bij beide wil ik soms dat ze per se een bepaalde noot spelen, omdat de compositie 'maakt' maar bij René weet ik al dat hij meestal met iets totaal anders aankomt'.

Beide heren spreken kalm, duidelijk en met geen woord te veel over hun partijen. Hoe cliché het ook klinkt: ze geven hun gitaren het woord. Na een paar instrumentale stukken legt René van Barneveld toch uit wat we al hoorden: 'Vaak spelen we unisono, maar aan het eind van een passage doen we dan net wat anders. Terwijl Wouter recht speelt, sleep ik er vaak achteraan, ik doe veel met slide en soms zijn we zelfs qua stemming niet perfect gelijk, waardoor er een soort natuurlijke chorus ontstaat. Zo ontstaat de typische Sjako!-sound van nu.' Wouter Planteijdt: 'Ik speel met een lekker randje de riffs, terwijl René wat meer clean en begeleidend is.'

Bij veel jonge bezoekers is Sjako! zeker geen 'huishoudnaam', maar de Wouters en René's van de toekomst maken driftig aantekeningen.


Je band als bedrijf
Ondertussen elders in het gebouw… Ruud Hoevenaar werkt bij EZ Boekhouding en Sem Bakker was ooit bassist van Ceasar (binnenkort een reunie!), maar is anno 2016 advocaat en vooral werkend in de muziekwereld. Onder de duidelijke leiding van moderator Rita Zipora spreken ze vandaag over 'je band als bedrijf'. Er komen een aantal zaken voorbij. Veel muzikanten werken als ZZP'er en de VAR is sinds kort verleden tijd. Sem legt uit hoe je makkelijk kunt werken met modelovereenkomsten die op de site van de belastingdienst downloadbaar zijn en hij vertelt een en ander over zogenaamde raamovereenkomsten die in de maak zijn als je als bandleider meerdere muzikanten inhuurt.

Veel muzikanten weten het al, maar toch legt Sem nog eens uit hoe je als muzikant geld kunt verdienen met je muziek, via onder meer Sena en Buma/Stemra. Er zijn verschillende instanties met verschillende potjes, dus zorg ervoor dat je alles goed regelt en dat je niks overslaat. Zo kun je als financier van je eigen muziek aanspraak maken op geld als fonogramproducent. Wij wisten het niet.

Ten slotte gaan de heren in over de juiste rechtsvorm voor bands en muzikanten. Veel muzikanten zijn ZZP'er, oftewel een eenmanszaak, maar weten niet dat je opererend onder een bandnaam automatisch als VOF wordt gezien. Voordat je genoeg geld verdient om een BV te worden kiezen veel bands voor deze VOF-vorm of ze worden een stichting. Ruud Hoevenaar legt de nadelen van een stichting uit en deelt mee dat op de website van EZ Boekhouding veel te vinden is over deze materie.

Sync, Cowrite en Topline
Nog zo’n interessant item waarover je wel ‘ns iets gehoord hebt, maar er niet het fijne van weet: syncs, cowrites, toplines. Een publisher zorgt er voor dat je muziek in commercials, series, games en films gebruikt kan worden. Daar krijg jij weer geld voor. Dat heet een sync. Daarnaast werken publishers bijvoorbeeld aan cowrites, waarbij je in samenwerking met andere muzikanten muziek schrijft, of een topline waarbij je een zangmelodie schrijft voor een (dance-)track. Het panel dat zich over deze materie buigt bestaat uit Charlot Henzen (Cloud 9, Downtown Music Publishing), Ilana Goldstoff (Sizzer), Ivo Maissan (Hey!Listen Publishing) en Perquisite (schrijver filmmuziek, Unexpected Records). 

Ten eerste: hoe weet je of een publisher bij je past? Ivo tipt om persoonlijk langs te gaan. Dan merk je meteen of er een klik is. Volgens Perquisite heeft een publisher trouwens niet altijd zin: ‘Je tekent een derde van je auteursrechten weg, dus doe het alleen als je écht denkt dat je muziek interessant is voor commerciële partijen.’

Publishers initiëren ook het schrijven van toplines. Toplines komen uit de hiphop en dance, waar sterk gedacht wordt vanuit de groove. Voor cowrites kan het gebeuren dat een publisher regelt dat je met collega-songschrijvers een week lang op een rustige plek nummers schrijven kunt.

Over de verdiensten is weinig concreets te zeggen. Charlot: ‘Dat varieert van vijfhonderd euro tot een miljoen. Een onbekende songschrijver wiens muziek twee weken lang in een Nederlandse commercial gebruikt wordt, krijgt minder dan een beroemde muzikant die drie jaar lang een wereldwijde total media campaign van muziek mag voorzien. Wij krijgen ook regelmatig vragen of we bijvoorbeeld voor maximaal 2500 euro muziek kunnen regelen die klinkt als Coldplay. Dan gaan wij op zoek naar de “Nederlandse versie” van Coldplay.’

Je muziek opsturen heeft volgens Ilana niet zoveel zin: ‘Ik gebruik Spotify als mijn primaire bron.’ En als je tóch muziek stuurt, doe het dan via een verborgen Soundcloudlink. Dat werkt het makkelijkst. Verder tipt Charlot dat je meer kans maakt op een sync als je muziek binnen 15 tot 30 seconden zijn punt maakt en je songtekst een universeel thema als familie of saamhorigheid behandelt. Veel syncs gaan trouwens niet door omdat de tekst botst, terwijl de muziek prima zou passen. Daarom is het slim ook altijd een instrumentale versie van je album te maken.

Online promotie
Tot slot lijken we naar hoe je ervoor zorgt dat je online opvalt met je muziek. Farid Benmbarek (Top Notch), Steijn Koeijvoets (3S Music) en Géatan van de Sande (Bravoure Music) geven in dit geanimeerde panel hun inzichten prijs. De uitkomsten laten zich samenvatten in enkele punten. Ten eerste staat en valt alle promotie met goede muziek. Het lijkt een open deur, maar volgens Farid wordt te vaak gedacht dat je die stap kunt overslaan en er een ‘recept’ is om iets populair te maken. Verder is het belangrijk dat je online aanwezigheid een verlengstuk is van jezelf. Het moet authentiek zijn. Fans hebben het bijvoorbeeld meteen door als je niet zelf post, maar je management. Authenticiteit is wat je uniek maakt. Daarom is het ook onzinnig om Likes of Views te kopen: je vergroot je bereik er amper mee en het tast je geloofwaardigheid aan.

Wees jezelf online, maar gebruik daarbij je gezonde verstand. Flap niet alles eruit, net zoals je dat in het dagelijks leven ook niet doet. Wees je bewust van je voorbeeldfunctie als artiest. Post ook niet te vaak, het is prima als je even niets te melden hebt. Het is eerder irritant als je tien keer hetzelfde optreden aankondigt. Farid: ‘Online aanwezigheid is belangrijk voor contact met je fans, maar ook om je collega’s en de industrie te laten weten waarmee je bezig bent. De manier waarop je dat doet, is voor iedereen weer anders. Typhoon twitterde in het begin bijvoorbeeld niet. Wij als label zoeken met onze artiesten een manier om ze online neer te zetten die past bij wie ze zijn.’

Ofwel
Het was een erg goede dag! Naast bovenstaande items kon je in de kelderzaal flitscolleges volgen, waarin hete hangijzers en urgente onderwerpen werden toegelicht door professionals uit het werkveld. Zo legde Farid Benmbarek (A&R-manager van platenlabel TopNotch) uit wat de toegevoegde waarde op muziek kan zijn van een videoclip, gaf Peter Smidt (manager pop en rock van Buma Cultuur) uit wat de mogelijkheden zijn om in het buitenland op te treden en gaf Buffi Duberman een stoomcursus Engels voor muzikanten. Het populairste panel was Songwriting, waarin gevierde songschrijvers Tjeerd Bomhof (schreef hits voor Anouk, Jacqueline Govaert en Sandra van Nieuwland), Léon Paul Palmen (schreef hits voor o.a. Martin Garrix, Ferry Corsten en Miss Montreal) en Arriën Molema (schreef voor o.a. Room Eleven, Gare Du Nord en Henk Westbroek) hun werkwijze toelichten.



Het Demopanel sloot het dagprogramma af. Muzikanten die vooraf hun muziek hadden ingeleverd, werden gedraaid over de geluidsinstallatie van de grote zaal en ten overstaan van zo’n 600 toehoorders. Op het podium zaten vier professionals die de muziek beoordeelden op kwaliteit, potentie, productie, originaliteit, compositie en algehele indruk en daarbij geen blad voor de mond namen. De vier muziekprofessionals waren Giel Beelen (NPO 3FM), Maarten Middendorp (Agents After All), Erroll Antonie (BMG Talpa Music) en Menno Visser (3voor12).

De inzendingen van Vikings of Tibet, Icky pack, Plutonium, Home for Supper, Tom Tukker, Judy de Mots, Fear of Bliss en Joep van Leeuwen kwamen uit de hoge hoed en werden vrijwel zonder uitzondering flink kritisch benaderd, met als voornaamste terugkerende kritiek dat het gedateerd klonk, niet goed geproduceerd was en vooral weinig authentiek klonk. Eén inzending sprong eruit volgens het panel: die van Tom Tukker (hier links op de foto met presentator Jasper van Vugt):

Hij werd omarmd, en voert inmiddels gesprekken met BMG en Agents After All. 

Muzikantendag 2017
De volgende landelijke Muzikantendag vindt plaats in 2017. Een exacte datum en locatie wordt te zijner tijd bekend gemaakt.

Over de Muzikantendag
De Muzikantendag wordt gepresenteerd door Buma. De dag wordt georganiseerd door Buma Cultuur en GRAP in samenwerking met POPnl en 3FM/Serious Talent, met medewerking van Musicmaker, Interface, De Bassist, De Gitarist, Slagwerkkrant en Q-Factory.

www.muzikantendag.nl 

Waarom niet hier kijken vaginale beschwerden
extra coupon korting pillen-zonder-voorschrift.com