Drumopnames klinken slapjes

vragen 20-11-2017 08:11

Ik maak sinds enige tijd liveopnames van een drumkit in Cubase. De opnameruimte klinkt redelijk en ik heb geen ultieme set drummics, maar best een bruikbare collectie. Eigenlijk ben ik best tevreden over hoe de afzonderlijke drumkanalen en de overheads klinken, maar zodra ik ze allemaal open zet, wordt het minder punchy en transparant. Heeft dat iets met Cubase te maken en zo niet hebben jullie een idee wat hier aan de hand is?

Ik denk niet dat het met Cubase te maken heeft, maar eerder met de faseverhoudingen tussen de diverse microfoons. Een snaredrum bijvoorbeeld komt behalve door de snaredrummicrofoon ook via de overheads, de hihatmic en de andere microfoons binnen. Het probleem is dat de afstand tussen een trommel en de verschillende microfoons die zijn signaal oppikken niet gelijk is. Bij een snare is de afstand tussen snare en snaremic veel kleiner dan die tussen snare en overheads, of de hihat-mic. De snare komt dus een fractie later bij die microfoons. Deze ‘looptijdverschillen’ kunnen ervoor zorgen dat de sound zodra je alle mics openzet in de mix minder puntig wordt en dat er bepaalde frequenties verzwakt worden. Dat is vermoed ik de oorzaak van het probleem dat je beschrijft. Veel nagalm in de opnameruimte versterkt dit verschijnsel nog. En trouwens dit speelt ook als je meerdere microfoons voor een gitaarversterker zet, of een di samen met een mic gebruikt.

Het allerbeste is het om al voor de opname dit verschijnsel zoveel mogelijk te voorkomen. Dat betekent dat je de mics zo moet opstellen dat je zo min mogelijk overspraak krijgt en tijdens de opnamen steeds moet luisteren wat er gebeurt met bijvoorbeeld de snare of de kickdrum als je de overheads en alle andere mics openzet. Aan de hand daarvan experimenteer je dan met de plaatsing van de microfoons of zelfs met de plaats waar de drumkit in de ruimte staat, tot ook met alle mics open de sound overeind blijft, of in elk geval zoveel mogelijk, want looptijdverschillen blijf je houden. Wat ook helpt, is om minder microfoons te gebruiken, dus check of je bijvoorbeeld de hihat- en tommicrofoons echt nodig hebt! Dit kan een langdurig en vermoeiend proces zijn zowel voor de engineer als de drummer, dus doe het bij voorkeur op een ander moment dan de daadwerkelijke opnamesessie.

Zo kun je een betere basissound realiseren, maar het blijft een compromis. Gelukkig kun je ook nadat de opnamen gemaakt zijn nog het een en ander doen. Begin met het uitzetten van trommels die niet gebruikt zijn in de track en/of gate dingen als toms. Probeer vervolgens eerst wat de invloed van de polariteitschakelaar (vaak phase of polarity genoemd) is. De Phase Switch vind je bovenaan de Cubase mixer als die in Extended View staat. Gebruik de schakelaar op een van de kanalen waarop het signaal binnenkomt, bijvoorbeeld de overheads of de hihat-mic en luister of de snare daardoor beter gaat klinken. De faseknop ‘verschuift’ het signaal met 180 graden, maar soms is dat niet nauwkeurig genoeg. Je kunt dan de kanalen gaan time allignen, dus in het geval van de snaredrum, de overheads ietsje naar voren halen tot het optimaal spoort met de snare-mic. Dit doe je door voor beide sporen de editor te openen en heel ver in te zoomen tot je ziet dat een snarehit op het snarespoor ietsje eerder begint dan op het overhead spoor. Met de delayfunctie in Cubase of door de opname ietsepietsie te verschuiven in de editor kun je het tijdsverschil aanpassen tot het weer lekker strak en punchy klinkt.

Je ziet in de display trouwens meteen of de twee sporen in fase staan als je ver genoeg inzoomt. Het is niet het leukste karweitje om al je drumtracks zo door te vlooien, maar het gaat er vaak een stuk beter door klinken en scheelt een hoop processing achteraf. Verder kun je zo ook leuke geintjes uithalen door ambiance of overheads expres te veel naar voren of naar achteren te schuiven. Als je geen zin hebt om je blind te staren op golfvormdisplays, kun je ook plug-ins gebruiken, zoals Auto Align van SoundRadix, dat zelfs helemaal automatisch werkt. Verder is er Waves INPhase, MeldaProduction MAutoAlign, Voxengo PHA-979 of de gratis Voxengo Latency Delay. Little Labs maakt de hardware IBP, waarvan ook een plug-in-versie is voor UAD dsp-producten. 

zoeken
zoeken