Uitslag Interface Remix Contest met Nobody Beats The Drum

Het uur van de waarheid

xtra 23-08-2013 10:08

In Interface 167 gaven we het startsein voor de Interface Remix Contest, waarbij onze lezers uitgenodigd werden om Blood On My Hands van Nobody Beats The Drum te remixen. Tijd om de winnaar bekend te maken!

De leden van Nobody Beats The Drum verleenden enthousiast hun medewerking aan de door Interface uitgeschreven Remix Contest. Ze leverden ons de individuele tracks van het nummer Blood On My Hands. Die audiobestanden werden meteen druk gedownload, maar we waren erg benieuwd en zelfs een tikje zenuwachtig over hoeveel kant en klare remixen er uiteindelijk zouden binnenkomen. Immers een mooie remix maken is een fikse klus waar je wel even mee bezig bent. Het eerste idee kan soms snel opborrelen, maar om dat uit te werken tot een messcherpe, goed klinkende en verrassende remix is weer een ander verhaal. Wat natuurlijk stimulerend werkte was het feit dat Korg-importeur Voerman een fraaie Korg MS20 Mini ter beschikking stelde als prijs. Die MS20 mini is een geweldige analoge synth, die overigens recent ook door NBTD zelf werd aangeschaft en in alle nieuwe tracks gebruikt wordt, dus dat zegt genoeg!

De leden van Nobody Beats The Drum verleenden enthousiast hun medewerking aan de door Interface uitgeschreven Remix Contest. Ze leverden ons de individuele tracks van het nummer Blood On My Hands. Die audiobestanden werden meteen druk gedownload, maar we waren erg benieuwd en zelfs een tikje zenuwachtig over hoeveel kant en klare remixen er uiteindelijk zouden binnenkomen. Immers een mooie remix maken is een fikse klus waar je wel even mee bezig bent. Het eerste idee kan soms snel opborrelen, maar om dat uit te werken tot een messcherpe, goed klinkende en verrassende remix is weer een ander verhaal. Wat natuurlijk stimulerend werkte was het feit dat Korg-importeur Voerman een fraaie Korg MS20 Mini ter beschikking stelde als prijs. Die MS20 mini is een geweldige analoge synth, die overigens recent ook door NBTD zelf werd aangeschaft en in alle nieuwe tracks gebruikt wordt, dus dat zegt genoeg!


Variatie
We hadden ons niet zenuwachtig hoeven maken, want uiteindelijk werden er maar liefst 23 remixes ingestuurd, een aanzienlijk aantal gezien de moeilijkheidsgraad van de opdracht. En die remixen kwamen uit alle delen van Nederland, vier stuks uit België en een zelfs uit Vaticaanstad! Zo zie je maar weer dat Interface (en NBTD natuurlijk) fans op de meest onvoorspelbare plekken heeft.
Interessant was ook dat de inzenders allerlei daw’s gebruikten: Ableton Live (5x) was, niet geheel onlogisch, licht favoriet, maar ook FL Studio, Sonar, Logic, Cubase, Reaper, Magix Music Maker en Tracktion waren vertegenwoordigd.  Er werden veel softsynths gebruikt waaronder Massive, Battery, Sylenth, Blade en Nexus, maar diverse inzenders speelden zelf gitaar in en sommigen namen zelfs  eigen vocals op.
Mooi was ook de variatie in stijlen, van reggaeton tot progressive house en van pure pop tot TRAP. Sommige inzenders hielden zich aan de oorspronkelijke volgorde en gebruikten het originele tempo,  maar de meesten weken sterk  van het origineel af.
Zo maakte Alexander van der Werff een heel verrassende lekker luie reggae remix met soepele gitaartjes. Ook heel apart was de remix van Rob den Hartogh die vrijwel alle partijen opnieuw inspeelde en inzong en er een soort progressive rock opera van maakte met een uitgebreid blazers- en strijkersarrangement. Marc Putniorz maakte een pittige hiphop remix met een ijzersterke rap, een lekker vuige vervormde baslijn en een lekker reggaeton ritme. Zeer creatief, maar helaas geen winnaars.


Criteria

Wie dan wel? vragen alle overige inzenders zich nu met kloppend hart af. Nog even geduld, want we gaan eerst eens luisteren wat NBTD’s Sjam Sjamsoedin van de inzendingen vond. ‘Het niveau was over het algemeen hoog, niet allemaal super natuurlijk, maar veel beter dan we vooraf verwacht hadden. Het is ook een geweldige ervaring om 23 verschillende interpretaties van onze eigen track te beluisteren! En er zaten mixen bij in zowat alle stijlen. De mp3-bestanden waren enkel van een getal voorzien, dus we hadden geen idee wie er achter zat en konden zo echt onbevooroordeeld luisteren. We hebben vooral gelet op originaliteit, maar ook of een origineel idee ook goed doorontwikkeld werd met variaties en boeiende wendingen. Bij sommige remixes was het basisidee wel erg origineel, maar er werd dan niet genoeg mee gedaan. We hebben ook geluisterd of een remix echt af was en in principe zo uitgebracht zou kunnen worden, dus de mix en de overall sound moesten ook echt top zijn.’

De eerste vier

Uiteindelijk bleven er na een langdurige voorselectie vier kandidaten over waaruit de winnaar moest worden geselecteerd. 

4. Op de vierde plaats is geëindigd de Di Angelo Remix van Angelo Duville uit het Belgische Ronse. Sjam Sjamsoedin zegt: ‘Dit is een goed geproduceerde progressive house mix met een prima groove. Het zit vol met variaties op de originele melodie en voelt daardoor heel anders aan dan het origineel. Het is een echte publieksmix met kop en staart, die gewoon helemaal af is’.

3. Op drie hebben we de iTMO’remix van Dennis Versteeg uit Almere, een stevige lo-tempo remix met veel power en een vette sound. Sjamsoedin: ‘Beukende beats vliegen je om de oren! Verder erg goed sounddesign, lekker hard gemasterd en ook de opbouw van de mix klopt gewoon’.

2. En toen werd het spannend want er bleven twee heel verschillende mixen over die streden om de hoofdprijs. Na lang wikken en wegen verloor de Neo Land Remix van Peter Degen uit Diemen het nipt. Deze stevige metal remix doet de titel Blood On My Hands eer aan met nieuwe vocals, schurende (echte) gitaren, een zeer gevarieerde opbouw, diverse tempowisselingen en een fraaie gitaarsolo. Sjamsoedin: ‘Deze metal-versie werkt erg goed! Heel erg tof ook om ons nummer in deze opvatting te horen. Uiteindelijk is het toch niet de winnaar geworden omdat de mix en de productie een tikje achterblijven, maar niettemin heel origineel en erg creatief!” Omdat het zo’n nek-aan-nek race was hebben we voor Peter Degen een troostprijs bedacht in de vorm van een Korg Monotron; weliswaar iets minder spectaculair dan de MS20 mini, maar zeker zo brutaal!

Finale

En dan de finale! Wie word de winnaar die behalve eeuwige roem, kaarten voor de komende ADE  en een meet & greet met NBTD, ook de prachtige Korg MS20 Mini mee naar huis mag nemen?

1. NBTD koos uiteindelijk voor de Ganzevour Remix van Rémon Hubert en Paul van der Silk uit Haarlem, in een stijl die “trap” heet. Sjamsoedin: ‘Deze remix klinkt erg dik en heeft veel originele, frisse ideeën. Ik zou dit zo draaien in een dj-set. Trap is de sound van nu!’.
Rémon van Ganzevour meldt ons, nadat we ze gefeliciteerd hebben met hun overwinning, dat ze lang nagedacht hebben over hoe ze het zouden aanpakken. Ganzevour komt uit de electro/dubstep scene maar koos dus uiteindelijk voor een trap-remix. Trap zit vol 808 subbas-kicks, snelle hihats en veel synths. Ganzevour gebruikte Logic Pro 9 als daw met drums uit NI Battery en veel synths uit NI Massive en hier en daar wat microKorg sounds. De mix werd gemasterd met plug-ins van Waves en Sonnox. www.ganzevour.com


 

Van harte gefeliciteerd en veel plezier met de prijzen.

Dank!

Rest ons nog alle deelnemers te danken en hen een compliment te geven voor hun noeste arbeid! Laat je niet ontmoedigen als je niet gewonnen hebt, want het aanwijzen van een winnaar was uiterst lastig gezien het hoge niveau van de remixen. We willen natuurlijk de leden van Nobody Beats the Drum bedanken voor hun bereidwillige medewerking. Verder zijn we erg blij dat Korg-importeur Voerman de fraaie hoofdprijs ter beschikking stelde. En aan iedereen; tot de volgende Interface Remix Contest!

 

zoeken
zoeken