aanmelden
Groot succes Pro Audio Summit, Dancefair en Musicfair
De werelden van muzikanten en dj/producers groeien steeds meer naar elkaar toe
xtra 23-03-2016 07:03
Over studio naar live, sync en integratie en de steeds nauwere samenwerking van dj/producers en muzikanten. Dit en andere studio & recording thema’s belicht door:

John Christian
Refreshed Orchestra
Ronald Prent & Dennis Waakop Reyers
Allan Eshuijs
Tom Pearce
SeamlessR
Babl
en vele anderen.

Verslag door Alex Buurman, Co Koenen, Martijn Holtslag, Ben van het Veld en Erk Willemsen.


Het sterke van de combinatie Dancefair, Musicfair en Pro Audio Summit was dat deze drie werelden bijna naadloos en met perfect teamwork in elkaar overliepen op 13 en 14 februari in de Jaarbeurs Utrecht. Een uitgebreide impressie in tekst en beeld, plus een interview met Babl. 


Interface was voor de derde keer host van de Pro Audio Summit, voor de vijfde keer partner van Dancefair en voor het eerst ook partner van Musicfair, drie beursonderdelen die in hetzelfde weekend plaatsvonden in de Jaarbeurs Utrecht. In maar liefst 18 areas konden de vele bezoekers zich ongelimiteerd bezighouden met alles wat met muziek maken te maken heeft, van gear tot business, van clinics tot demodrop. Een ongekend succes was het, twee dagen lang.


De samenwerking live en in de studio liep als een rode draad door de Q&A’s, workshops, sessies, clinics en live-interviews heen. De importeurs en fabrikanten op de prima ingerichte Expo Floor waren uitsluitend positief.  Ook over de bezoekersaantallen kon de organisatie niet klagen. Publiekstrekkers als Hardwell, SeamlessR, Typhoon, Waylon, DeWolff, Nita Strauss, Cesar Zuiderwijk, Mario Goossens en Michael Schack hadden hun wervende werking wel gedaan. Maar sleutel tot het succes was toch de formule dat je in zestien van de achttien area’s je licht kon opsteken over beter en succesvoller muziek maken. De belangstelling voor de educatieve elementen van de Musicfair was groot. En natuurlijk was de demodrop een trekker van jewelste. Wie wil nu niet zijn muziek laten beoordelen door experts met de stille hoop ook nog eens ontdekt te worden.  

John Christian

Een van de belangrijkste educators op de Dancefair en Pro Audio Summit was dj-producer-muzikant John Christian (Rihanna, Tiësto). Tijdens diverse masterclasses lichtte hij een tipje van de sluier op met betrekking tot zijn productiemethodes. Drummer Hans Eijkenaar, bassist Marcel Schimscheimer en zanger David Taylor demonstreerden onder zijn leiding van de mogelijkheden van ‘levende’ muziek in dance. Het idee erachter en waarvoor hij ook een lans brak, was dat tegenwoordig bijna iedereen gebruikmaakt van dezelfde apparatuur, software, sounds en loops, en dat het om die reden de moeite waard is om muzikanten – mensen die zelf muziekinstrumenten bespelen – uit te nodigen om partijen in te spelen. Het is een uitdagende en inspirerende manier om je als producer onderscheiden. Sterker nog: zo stimuleer je elkaar als producers om creatiever te zijn.
 


Christian had een track voorbereid waarvan de syntbas vervangen werd door Schimscheimers zessnarige, koploze edelbas, die rechtstreeks werd ingeprikt en zonder gebruik van plug-ins; de enige toonmanipulatie was een kleine eq-boost op 200 Hz tijdens het mixen. Schimscheimer speelde een stukje mee tijdens de basisgroove waarna Christian daarvan de beste maat nam en die door de hele track kopieerde. Dit heeft twee voordelen: alle noten van de groove zijn optimaal gespeeld én het klinkt lekker strak. Het moet namelijk wel menselijker zijn maar ook weer niet té – het blijft tenslotte dance. Hierna speelde Schimscheimer nog een aantal fills en versieringen waarna de track werd afgemixt. Ter afsluiting liet John Christian nog het verschil horen met de synthbas, die nu wel erg log overkwam.
 



In een volgende workshop voorzag Hans Eijkenaar deze productie van livedrums. Allereerst speelde hij een drumpatroon waarin alle onderdelen van de drumkit te horen zijn, zodat John Christian de levels kon instellen. In de betreffende track sluimert een latin-feel; iets wat door drummer Hans Eijkenaar dankbaar werd omarmd. Hij gaf aan voldoende te hebben aan alleen de clicktrack zonder zijn eigen geluid op zijn hoofdtelefoon. Vervolgens speelde hij een aantal maten mee met de track en razendsnel werd uit de vier beschikbare patronen de beste gekozen en als basis voor de track gebruikt.

 


Daarna werd er gekeken naar een break waarin een build-up moest plaatsvinden. Er werd gekozen voor een patroon met toms, maar nadat Hans Eijkenaar zijn fantasie de vrije loop liet, ontstond er een spectaculaire, superlange drumfill. In een tweede break ontstond het idee om met een roffelpatroon te werken. Op zich werkte dit al goed, maar dit patroon werd nog drie keer gedubbeld met de snaredrum steeds in een andere stemming. Het resultaat werd ‘bigger and bigger’; een prominente rol voor tuning dus. Daarna werden er nog verschillende overdubs gedaan met alléén hihat en alléén snaredrum.


Opmerkelijk, na een vraag uit het publiek, was dat John Christian ook gebruikmaakt van tempoveranderingen: vertragen in een break en gedurende de build-up het tempo geleidelijk en heel subtiel hervatten.


In John Christian’s laatste workshop, ‘Vocal recording and treatment’ stipte hij een aantal productietechnieken aan voor vocals. Hij begon met een proces met daarin ‘lagen’ van eq, compressie, transient designers, de-essen en uiteindelijk nog ‘s eq enerzijds om naar believen details naar boven te halen en anderzijds om storende frequenties uit het materiaal te verwijderen. Vervolgens liet hij zanger David Taylor hetzelfde refrein op één toonhoogte zingen om de gekopieerde versies van deze fragmenten daarna met de Flex Editor in Logic - normaal gesproken doet hij dat met Melodyne - opnieuw te (ver)stemmen tot een driestemmige backingtrack voor de leadvocal.


Als laatste demonstreerde hij reversed reverb reversed; een grappig en prikkelend proces waarbij de oorspronkelijke vocal eerst omgekeerd de reverb wordt in gestuurd, waarna het reverb-signaal wordt gebouncet, wéér wordt omgekeerd en vervolgens wordt toegevoegd aan de oorspronkelijke vocals. Dat het resultaat op zijn minst spookachtig was, moge duidelijk zijn.

Furlan Felter, Luke Mornay, Tev Woods, Steven Sober
Sound, sync en integratie: over samenspel van dj met live-band en hoe productie vanuit studio naar live act tot stand komt.

Dit panel op het Musicmaker Stage kwam tot stand in samenwerking met Soundflow & Audiobots. De vier producers lichtten toe hoe ze het slotconcert op Musicfair aan het voorbereiden waren: een ware 'collaboration' tussen EDM-DJ's/producers, muzikanten en bands, met als kern het Refreshed Orchestra. Ze spraken over de materie die erbij komt kijken om zo'n live-productie te gek te laten klinken. Het gaat er dan onder andere om, dat alles goed synchroon gaat. Want dj's draaien hun werk, terwijl muzikanten er live partijen van spelen, bijvoorbeeld. Ook klinken live op het podium alle partijen tegelijk, waardoor de 'seperation' ertussen, zoals in de studio, niet mogelijk is. Bekijk hier de video van het gesprek, zoals vastgelegd door Paul Scheepmaker.

Re:freshed Orchestra

De bekendheid van het Re:freshed Orchestra nam een grote vlucht nadat ze eind vorig jaar de huisband werden van het nieuwe tv-programma Dino! van Jandino Asporaat. Hoe werkt dat nou, een band met zo'n grote bezetting, hoe laat je die goed klinken? De bandleiders Furlan Felter en Alexander van Popta geven antwoorden op de Musicmaker Stage, in gesprek met host Martijn Bosman. Van Popta: ‘Goeie muzikanten, daar begint het mee. Onze eerste bassist ging weer in Curaçao wonen. Daarmee verloren we niet alleen een goeie muzikant, maar ook een motiverende factor in het team. Ook dat heeft invloed. En vanavond is onze eerste drummer er niet. Gelukkig hebben we een hele goeie invaller. Intussen hebben we een hele schil met invallers om ons heen. Zowel met als zonder conservatorium. En verder is veel samen spelen  nodig.’ Furlan Felter: ‘Om met zestien bandleden toch goed getimed en moeiteloos te kunnen klinken, is het van belang dat de arrangementen heel goed zijn. We zijn dan ook 'blessed' met Alex, die de perfecte balans weet te vinden tussen ingewikkeld en 'simplicity'. We hebben ervaren dat sommige complexe dingen live niet werken. Dat is een proces met vallen en opstaan, waar je doorheen moet. Dat we nu niet meer gewoon maar een bandje zijn, maar een familie geworden zijn, was nodig om ook met elkaar de dingen die niet lukken aan te kunnen. En er is geen betere repetitie dan een optreden. Gelukkig hebben we dat veel kunnen doen.’




Over het binnenkort uit te komen album krijgt Furlan Felter als eerste het woord: ‘Twee jaar geleden namen we een ep op. Die brachten we niet uit, omdat we het opnemen van de vocalen onderschat hadden. We hadden alleen ervaring met live. Daar luistert dat gewoon minder nauw. Dit keer hebben we daar voldoende tijd voor genomen. Verder vergde het extra aandacht om de live ingespeelde drums op één lijn te krijgen met de altijd wat sterielere geprogrammeerde beats.’ Van Popta vervolgt: ‘Om het verrassend te houden, moeten meerdere lagen te ontdekken zijn. Maar het moet ook niet te vol worden. Met zoveel instrumenten is het soms moeilijk keuzes te maken. Daarvoor moet je dan erg hard voor jezelf zijn. De man die ons live mixt deed op dit punt liever een stap terug. Daarom heeft een gespecialiseerde mixer zich op onze opnames gestort. Over het resultaat zijn we heel tevreden!’

Babl’s Hard Key workshop

Hoe trek je in de computer geproduceerde songs naar een goeie live setting? Schoolvoorbeeld is drum’n’bass live-act Netsky, bestaande uit Boris Danen (toetsenist, producer en mastermind behind) drummer Michael Shack en toetsenist Babl. Ze rockten afgelopen jaren alle grote mainstages die je maar kan verzinnen. We spraken na afloop van zijn clinic op Musicfair met Babl over het live uitvoeren van softsynth gebaseerde muziek, thema van een flinke reeks clinics die Babl onder de noemer ‘Hard Key’ in de Benelux voor Roland gaat doen. Lees het interview in Interface 197, april 2016. 

Babl: 'Ons motto is, dat we zoveel mogelijk live willen doen. Daarom proberen we de hoeveelheid meelopende tracks op een minimum te houden. Maar omdat we tegelijkertijd met een klein team willen werken ben je toch toegewezen op af en toe wat loopjes die meelopen.

Er lopen af en toe wat percussieve elementen mee, bepaalde highpassed breaks. Alle kicks en snares zijn live. Soms vocalen en soms wat baspartijen. Die partijen zijn allemaal gebounced naar audio en lopen in apparte sporen naar de FOH.'
 




'Blunders en worstelingen zijn er zeker geweest. De latency op softsynths was vaak een obstakel, nu niet meer. We hebben een keer onze oververhitte computers in een bloedheet Australië moeten koelen met wat ice packs enkele minuten voor de show. Dat was op het nippertje. We hebben zelfs een keer een show moeten onderbreken door te hoog cpu verbruik, met sputterende en haperende backing tracks als resultaat. Nu kan zoiets niet meer gebeuren omdat we heel hard op cpu letten en de taken verdelen over meerdere computers.

Als je live wil gaan, ga dan live. Step out of the box en verken de wereld van hardware. Open your mind en ga met muzikanten praten! Step out of your comfort zone, zo ontwikkel je jezelf. Dat kun je trouwens ook tegen stugge muzikanten zeggen. Ga 's met jonge producers praten. There's a lot out there, so learn.'

Mixing with the Masters
Ronald Prent & Dennis Waakop Reyers ‘hermixen’ Tiësto
Onlangs is er in Wisseloord een hermix (geen remix) gemaakt van het album 'Elements of live', van Tiesto, uit 2006. Wisseloord's Ronald Prent en Dennis Waakop Reijers, mixer van veel van Tiesto's werk, vertelden hierover. Prent: ‘We hebben dit gedaan op een Auro 3D 9.1 afluisteringsysteem, dus met 10 speakers, waarvan er 4 boven je hoofd zitten. Ik begon met het in ProTools luisteren naar de stems (red: hier: de geëxporteerde sporen van instrumentgroepen) die ik van Dennis van het album had gekregen. Het materiaal is briljant. Maar wat opviel, was dat er in de stereomix, die destijds met de toen beschikbare techniek is gemaakt, sommige wel opgenomen instrumenten of elementen zijn weggevallen. Die zijn met de techniek van nu en vanaf de stems wel hoorbaar en ook in de hermix. Met de techniek van toen had het eindresultaat niet beter kunnen worden.’ Waakop Reyers: ‘Ik werkte toen in een studio met een oppervlakte van 6,5 vierkante meter, thuis, op zolder. Daar waren de effecten van een Waves Diamond Pack en mijn UAD-kaart belangrijk in. Dingen die we toen in de mix wilden bereiken konden toen helaas niet. Nu, in Wisseloord, zijn die dingen wel gelukt.’




Prent en Waakop Reyers laten wat voorbeelden horen, waaruit de verschillen tussen toen en nu blijken. Zelfs ondanks dat er tijdens dit seminar slechts een stereo geluidsinstallatie staat, zijn er duidelijk verschillen te horen. Zoals meer helderheid (transiënten), dynamiek (meer punch) en meer definitie. Prent: ‘We zijn bij het origineel gebleven, maar alleen al door nu te werken op 96 kHz en 24 bit, in plaats van op 48 kHz, werd meer hoorbaar. Verder werkt de gebruikte mixtafel op 64 bit, dus ook dat was van invloed. Al met al win je zo 3dB aan pure loudness. Multibandcompressie was niet nodig.’ Waakop Ryers: ‘Maar ook de outboard NTP-limiters verbeterden veel. Overigens ben ik zelf ook ondergegaan op 96 kHz. Dat is meteen ook een beetje een probleem, omdat het wel heel veel van je processoren vraagt. Dus moet je bijvoorbeeld wat meer tussentijdse bounces maken.’ Prent: ‘In EDM werkt men met hogere kwaliteit dan in rock en zelfs klassieke muziek.’

Tom Pearce: follow the money

Weer een heel ander onderwerp: Tom Pearce van SAE Institute gaf een masterclass over de essentiële zaken die je als muziekproducer weten moet. Je moer je richten op drie partijen, zei Pearce: ‘de artiest, het label en de consument. Zijn die drie tevreden, dan kun je geld verdienen.’ Hij stelt, in grote lijnen, dat platenmaatschappijen geld uitgeven en dat muziekpublishers, oftewel uitgevers, het weer kunnen terugverdienen. Als producer moet je weten waar het geld blijft. Ten eerste moet je de kosten van de productie beheersen. Ten tweede moet je weten waar de opbrengsten blijven, vooral ook hoeveel er van naar jouzelf toekomt. De standaard was dat een label een artiest tekent en de opnames betaalt. Dan is het label eigenaar van de opnames. Anders gezegd: het label heeft het masterrecht. Dat is iets anders dan het auteursrecht. Wat tegenwoordig vaker voorkomt is dat het label zich beperkt tot distributie en promotie van de release. De producer kan dus eigenaar van de master zijn. Wie de master in eigendom heeft kan met publishers interessante deals sluiten. Die worden 'master and publishing' deals genoemd. Op basis van zo'n deal betaalt Spotify voor een stream van een song bijvoorbeeld gemiddeld € 0,007 (waarop de duur van het streamen nog van invloed kan zijn). Voor een download krijg je € 0,65. Meer informatie voor artiesten over Spotify is te vinden op www.spotifyartists.com  
Ook liet Pearce nog even weten wat het kan opleveren als je muziek op radio en/of tv gebruikt worden. Speelt 538 je song van 4 minuten af, dan levert dat € 46,30 op, zijnde € 0,1929 per seconde. Voor dezelfde lengte song betaalt de tv-zender RTL 4 € 137,10, oftewel € 0,5712 per seconde. Hoeveel elke betrokken partij, waaronder de artiest en de producer, aan genoemde bedragen overhoudt, is afhankelijk van de specifieke onderlinge afspraken.

SeamlessR

Drum’n bass en dubstep onderscheiden zich door hun ritmes en hun monsterlijke bass-sounds. Deze bass-sounds maken en ontwikkelen kost uren, dan wel niet dagen tijd. Er zijn veel verschillende synthesizers gespecialiseerd op het maken van vuige monsterbasjes. Denk aan Massive, FM8, Reaktor, Serum. Maar producer en sounddesigner SeamlessR werkt het liefst met Image Line’s FL Studio en hun plugins Sytrus en Harmor. SeamlessR spendeerde jaren aan het analyseren van FM synthese en ontdekte met vallen en opstaan de software kennen. De geluidstovenaar startte zijn eigen youtube-kanaal waarin hij stap voor stap precies uitlegt hoe FM synthese werkt en hoe je monsterlijke bassen bouwt. Deze uitleg geeft hij ook een speciaal FL Studio panel. Hij begint langzaam met de basisprincipes van FM Synthese en hij legt uit waarom hij Sytrus prefereert boven andere FM softsynths. Naast de oneindige mogelijkheden qua variëren en controls heeft Sytrus namelijk ook ware pitchmodulatie in plaats van slechts phase-of amplitude-modulatie. Na wat simpele tonen en basis kennis mondt het al snel uit in wonderlijk hoorspel van grommende growl-basses. Je kan er net om heen, er is geen bass-soundstovenaar rijker aan kennis dan SeamlessR. De man is een lopende sounddesign encyclopedie en met honderden youtubevideo’s aan goed uitgelegd materiaal is hij een ware meester in het vak. Geintresseerd? In FL Studio 12 zitten standaard drie voorbeeldsongs meegeleverd waaruit je al snel wat modulaties kan afkijken. En bekijk zeker zijn How To Bass tutorial-reeks op Youtube.

Allan Eshuijs ontleed hits
Musicfair opende met meteen  een volle bak op het Musicmaker Stage voor songschrijver Allan Eshuijs. Hij ontleedde aan tafel zijn eigen en andermans hits, met veel hitgierige toehoorders tot gevolg. Bekijk hier de video met het live-interview, en luister hoe hij songs van zichzelf, Rihanna, Lil' Kleine en Weissmuller bespreekt. Codewoord: 'contrast' 

 

www.musicfair.nl 

www.dancefair.nl 

Waarom niet hier kijken vaginale beschwerden
extra coupon korting pillen-zonder-voorschrift.com