Ontmoet Stephen Bartlett, engineer van Ad Vandenberg, op Pro Audio Summit 15-16 februari

Over het opnemen van Ad Vandenberg’s Moonkings album

xtra 31-01-2014 14:50

Hij bouwde een indrukwekkende carrière op in Australië, maar verkoos het avontuur en trok naar Europa. Stephen Bartlett is inmiddels top-engineer in de Wisseloord Studio's in Hilversum en nam daar onlangs het nieuwe album van Ad Vandenberg op. Onder anderen over dat album komt hij op Pro Audio Summit 2014, 15 en 16 februari 2014, Jaarbeurs Utrecht, vertellen. Vragen staat vrij!

Interview door Mark van Schaick, algemeen hoofdredacteur Interface
Voorafgaand aan Pro Audio Summit 2014, 15 en 16 februari, Jaarbeurs Utrecht
Meer informatie, klik hier. Of ga meteen naar www.proaudiosummit.com om tickets te bestellen. 

 

Over het opnemen van Ad Vandenberg’s Moonkings album
Inclusief de visie van Ronald Prent en Darcy Proper

 

Nog geen dertig jaar oud en in zijn thuisland Australië is hij al een gelauwerd engineer en producer. Toch verruilde Stephen Bartlett Brisbane voor Amsterdam en viel hij prompt met zijn neus in de boter. Interface sprak de man die Ad Vandenberg van een nieuwe jas voorzag in de Wisseloord Studio’s. Tijdens de Pro Audio Summit zal hij in een panel en een interview nog meer hierover toelichten. – een interview door Mark van Schaick, algemeen hoofdredacteur Interface

Ad Vandenberg is terug, na dertien jaar afwezigheid van het strijdtoneel. Het eerste album met zijn nieuwe Nederlandse band MoonKings verschijnt in februari. Vandenberg’s MoonKings werd gemixt door Ronald Prent en gemasterd door Darcy Proper, maar de engineer die samen met Vandenberg de opnamen verzorgde, is in Nederland nog een onbekende: Stephen Bartlett.

 

Stephen Bartlett (29) heeft enkele Australische muziekindustrie-awards op zak en er staan diverse Top 10-albums en tracks of the year op zijn naam.

‘Tijdens Koninginnedag 2013 raakte ik op straat in gesprek met een voor mij onbekend iemand, nota bene toen het Koningslied klonk. Hij hoorde wat voor werk ik deed en vertelde mij over Wisseloord en de herbouw van de studio’s. Ik heb Ronald Prent meteen een e-mail gestuurd. Die nodigde me uit. Ik draaide twee dagen mee op proef en een week later kon ik Ilse Delange opnemen. En van daar verder: 3JS, Adrian Vandenberg, en ga zo maar door. O, Pat Leonard ook! Het zijn mensen die nooit naar Australië zullen komen. De wereld is kleiner als je hier zit.’

 

Conversatie

Jazzmuzikant in hart en nieren, maar tegelijk een allround muziekliefhebber, dat is Stephen Bartlett. Hij benadert een opname doorgaans op dezelfde manier, of het nu een jazztrio betreft of een nieuw album van een Nederlandse hardrockgitarist met een internationale reputatie.

‘Het begint met een conversatie. Het is voor mij belangrijk om een muzikale klik te hebben met degene met wie ik ga werken. We kletsten wat, Adrian en ik, en ontdekten dat we wel zo ongeveer hetzelfde dachten over de grote dingen des levens. Vervolgens liet hij me wat demosongs horen. Het duurde een week of wat voor ik besefte waar ik aan begonnen was. We zaten te eten en speelden het spelletje ‘Raad eens wie Ad nog niet heeft ontmoet’. Omdat dat makkelijker was dan andersom... En de producers en engineers met wie hij heeft opgenomen zijn allemaal helden van me. Toen begon het te dagen wat er voor me lag. Ad komt zo bescheiden en easy going over, dat je vergeet wat zijn status is. En zo begonnen we met de song en met het zoeken naar de juiste feel. Eérlijk moest het klinken, dat stond vast.


‘Ad en ik stuurden enige tijd demo’s en ideeën heen en weer en discussieerden over sounds, enzovoorts. Dat was in de periode dat de band repeteerde. Ook met hen heb ik goed kennis gemaakt, en daarna ben ik gaan zorgen dat we alles uit de ritmepartijen haalden wat erin zat.’ Sem Christoffel (bas) en Mart Nijen Es (drums) zijn begin twintig en spelen al tien jaar samen. Zanger Jan Hoving is een dertiger die de aandacht trok toen hij met zijn rockband in het voorprogramma van Whitesnake stond. Ad Vandenberg vroeg zijn bandleden simpelweg omdat hij een kick kreeg van hun manier van spelen en zingen. Met een globaal idee van de songs in handen, waren ze vrij om de details zelf uit te werken. Bartlett: ‘Wat ik merkte, is dat ze gewend waren om met jonge mensen te werken, gewend aan digitale technieken. Geef ons de click, dan zorgen we dat het goed komt, dat was de vibe. Maar op dag twee besloot ik die click uit te zetten. Het moest meer gevoel krijgen, en dat vond Ad ook. Dat kostte even wat moeite bij de jongens, gewend als ze waren aan metronoomstrak spelen. Maar na een dag of wat waren ze helemaal omgeslagen. Ze keurden hun eigen opnamen af, omdat ze nog niet genoeg feel hadden...’

 

Ronald Prent

Mixen Vandenberg’s MoonKings

‘Tegen het eind van de opnamesessie moest er natuurlijk nog van alles gebeuren. Verbeteringetje hier, solootje daar, toevoeginkje zus… Dat is normaal, tegenwoordig. Ik heb net het nieuwe album van Peter Maffay gemixt, en dat was ook nog niet af toen ik begon. In het geval van Ad was het opnameproces moeilijker dan het mixen. Hij schrijft fantastische riffs en fantastische songs, maar we wilden niet dat het album ging klinken zoals vroeger. Oók als alle neuzen wat dat betreft dezelfde kant op staan, levert dat nog een hoop discussie op. Maar da’s gezond. Uitvissen wat je mogelijkheden zijn qua sound voor 2014, dat kost tijd. Gaandeweg kom je dan tot iets wat van nu is, maar ook van Ad, en van mij, en van de jongens met wie hij speelt.

 

Darcy Proper

Masteren Vandenberg’s MoonKings

‘Het project is van begin tot eind in Wisseloord tot stand gekomen. Daar de laatste hand aan leggen was speciaal voor mij. Ik wist dat er een mooi rockalbum in de maak was, maar ik had nog geen noot gehoord. Het was geen moeilijk album om te masteren; goed gespeeld, goed opgenomen, goed gemixt… Dan is mijn werk al voor een groot deel gedaan.

‘Ik ga nooit nieuwe tracks vergelijken met andere muziek als ik aan het werk ga. Maar natuurlijk had ik in gedachten referenties aan de feel en attitude van Led Zeppelin en Foo Fighters, plus de vraag hoe zoiets naar het nu vertaald moet worden. De opname vertelt me wat hij wil worden, en dan is het aan mij om dat in mastering te vertalen. De mastering van dit album is vooral plezierig poetswerk geweest.’

 

Lees de volledige interviews met Stephen Bartlett, Ronald Prent en Darcy Proper in Interface 175, jan-feb 2014.

www.interface.nl

 

 

Vandenberg’s MoonKings verschijnt op 21 februari 2014 bij Mascot Records.

www.stephenbartlettproduction.com

 

Stephen Bartlett op Pro Audio Summit 2014

Op 15 en 16 februari komt Stephen Bartlett naar de Pro Audio Summit in de Utrechtse Jaarbeurs. Op het daar door Interface gepresenteerde programma in het Auditorium neemt hij deel aan de volgende programmaonderdelen:


za 15 februari 10.00-11.30

The road to success - making it as an audio engineer

Panel met o.a. Stephen Bartlett

 

za 15 februari 16.00-17.30

Analog vs Digital: producing the new album of Ad Vandenberg

Live-interview Ronald Prent en Stephen Bartlett door Mark van Schaick

 

 


zoeken
zoeken