Wat zijn de voordelen van een analoge mixer?

vragen 05-04-2018 12:04

Ik heb een algemene vraag die ik maar niet overtuigend beantwoord krijg, en om die reden heb ik ook (nog) geen aankoop gedaan. Ik gebruik Logic Pro in mijn homestudio. Ik gebruik deze daw met een audio-interface en maak diverse opnames. Ik gebruik zowel plug-ins als ook gewone opnames van bas-gitaar-drums middels tube-versterkers en mics. Een preamp zit er soms niet op/tussen. Mijn vraag is: welk voordeel biedt nu de aanschaf van een (analoge) mixer? Gemak? Geluid? Noodzaak of overbodig?

Een analoge mixer is zeker geen noodzaak. De redenen dat sommige producers met analoge mixers werken zijn de klank en het bedieningsgemak. Bedieningscomfort en overzicht: alle kanalen met alle knoppen bevinden zich onder handbereik, de faders geven een beeld van de volumebalans, je kunt meerdere knoppen tegelijk bedienen, overal lampjes om aan te geven hoe de instelling is, levelmeters, et cetera. Je voelt je simpelweg heel erg ‘in control’ achter een groot analoog mengpaneel.

Nadelen zijn er ook: je moet de ruimte ervoor hebben, er is geen total recall mogelijk, en je hebt een geluidskaart nodig met genoeg outputs en de bijbehorende bekabeling. Een alternatief is een hardware-mixcontroller voor je daw. Dit ziet eruit als een soort mengpaneel, maar er gaat geen geluid doorheen; de knoppen en faders zijn verbonden met de mixer van je daw. Bedenk wel dat zo’n controller maar een beperkt aantal kanalen heeft en dat de functie van de knoppen kan variëren, dus comfort en overzicht zijn niet helemaal te vergelijken met die van een grote analoge mixer.

Dan de klank: veel producers vinden dat een analoge stap in de productie iets extra's toevoegt aan de sound. Maar niet elk analoog mengpaneel voldoet; het zijn vooral de oudere mixers die iets te bieden hebben in dit opzicht. Denk aan Neve, SSL, Amek, Trident, et cetera. Dus vooral de zeldzame en duurdere mixers, hoewel er ook goedkopere types zijn die een aangename karakteristieke sound leveren. Met een gemiddelde betaalbare nieuwe mixer win je volgens mij niet zo heel veel. Het hangt vooral af van de opbouw van de summing-eenheid, het deel waarin de signalen van de afzonderlijke kanalen worden samengevoegd tot de eindmix. Als die genoeg headroom heeft – dus ook signaalpieken moeiteloos aankan - en met kwalitatief goede componenten is opgebouwd dan klinkt het meestal ook aangenaam. Overigens kan ook de klank van de preamps en de eq een argument zijn om met een analoge mixer te werken.

Vaak wordt de mix niet helemaal op de hardwaremixer gemaakt, maar met plug-ins in de computer (‘in the box’ dus), waarna bepaalde bussen of subgroepen door de mixer worden gehaald. In zo’n bus zitten dan bijvoorbeeld alle drums, alle vocals of alle gitaren. Je kunt er dan ook voor kiezen om niet alles door de mixer te halen, en je kunt dan ook toe met minder kanalen op je mixer.

Voor zo’n werkmethode is een zogenaamde summing amp een alternatief. Dit is een analoog kastje dat niets anders doet dan allerlei inputs van je geluidskaart samenvoegen (summen), dus de essentie van een mixer, maar zonder (veel) knoppen. Kost overigens ook nog een aardig paar centen.

Een andere mogelijkheid is om de complete mix of bepaalde partijen uit je computer met een mooie hardware (buizen)compressor of eq te bewerken en vervolgens weer te digitaliseren, of om je eindmix in een goede masteringstudio te laten processen met analoge apparatuur.

Of het werken met een analoog mengpaneel of een summing amp de moeite waard is, is een controversiële kwestie. Er zijn ook heel wat mooie plug-ins die de klank van analoge apparatuur aardig benaderen. Denk aan virtuele taperecorders, mixersimulators en allerlei softwareversies van vintage buizenapparatuur. Je kunt ook bij de opname al gebruik maken van analoge apparatuur (eventueel met buizen) om een meer analoge sound te krijgen. Denk dan aan een buizenpreamp, een goeie channelstrip of een analoge synth. Naar mijn idee levert het combineren van analoge en digitale klankkarakters – zowel bij opname als tijdens de mix – meer op dan om alles via analoge apparatuur te laten lopen. Juist de combinatie van verschillende karakters zorgt voor een brede en veelzijdige klank.

Er is altijd heel veel psychologie in het spel bij de discussie over analoog versus digitaal. Je kunt ook ‘in the box’ een prima mix maken als je er de moeite voor neemt, en als je ook binnen je daw voorzichtig met de signaalniveaus omgaat. Neemt niet weg dat je, als je een analoge mixer of processor hebt (of kunt lenen), je zeker moet uitproberen of dat iets aan je sound toevoegt.

zoeken
zoeken