32-bit floating point en tweaken in Cubase

vragen 27-02-2013 09:03

Techtalk-vragen van Rob Gubbels in verband met mixen in Cubase en het tweaken van de sound van een instrument, ook in Cubase.


Ik begin eigenlijk al met de mix zodra ik begin met opnemen. Ik tweak het individuele geluid naar de eigenschappen die ik denk dat het betreffende instrument moet hebben. Pas in de eindmix kijk ik of het
een en ander elkaar in de weg zit. Nu heb ik al een mix met insert en fx-send, groupen etc. die naar diverse bussen worden geleid. Ik merk echter dat het signaal clipping in de buskanalen veroorzaakt, maar mijn verstand zegt niks te veranderen in de mix, omdat dan signaalverhoudingen meestal wel ergens niet meer kloppen (ook ivm fx-send).

Is deze clipping in de bussen erg als je Cubase Projectsetting 32-bit floating point is? Maakt het voor het geluid iets uit als je de faders van de buskanalen gewoon een stuk naar beneden brengt totdat de clipping verdwijnt?

Een andere Cubase-vraag betreft het tweaken van de sound van een instrument. Zodra je de editor van een vst-kanaal kiest om het geluid met een insert-effect te tweaken wordt het midikanaal gedeselecteerd. Kun je tegelijkertijd het geluid middels insert-fx tweaken en toch het midikanaal geselecteerd houden om het geluid meteen te horen?

Rob Gubbels


Beste Rob,

 

Cubase, en de grote meerderheid van de daw’s, gebruikt voor al het interne rekenwerk 32-bit fl oating point-berekeningen. De reden is dat zo bijzonder zachte of juist te harde signalen toch zuiver verwerkt kunnen worden, zonder dat er allerlei bijgeluiden ontstaan op zachte signalen, of dat de toppen van de golfvorm afgeknipt worden op te harde signalen (clipping). Het 32-bit floating point-systeem maakt het mogelijk om zowel hele harde als zachte signalen probleemloos te verwerken, zonder afrondingsfouten.

 

Ik heb als eenvoudige test in Cubase een bus 6dB overstuurd met een 100Hz sinusgolf en vervolgens de busfader 6dB omlaag gehaald zodat het signaal op precies 0dB de stereobus uitkomt. Als je de golfvorm van die overstuurde busmix vergelijkt met de originele golfvorm zijn deze identiek, dus geen afgeknipte golftoppen. (zie afbeelding) Ook veel te zacht ingestuurde signalen vertonen geen rare vervormingen. Met andere woorden: het systeem geeft je zowel naar onderen als naar boven extra ‘headroom’.

 

Voor zover ik kan nagaan is er dus geen enkel probleem als je de busfader van een overstuurde bus zo instelt dat het signaal niet vervormt cq onder de 0dB blijft op de stereo-output. Inderdaad is dat veel handiger dan het corrigeren van alle kanaalfaders van de sporen die je naar een bus stuurt, want dan verlies je al snel de balans die je gemaakt had in die bus. Wel zullen eventuele plug-ins die je als insert in de bus gebruikt, mogelijk snel overstuurd worden. Het hangt er, neem ik aan, vanaf of ze intern ook met 32-bit floating point werken. In elk geval heeft het invloed op de threshold van een compressor. Lastige materie dus, en reden om je kanaalfaders liever te voorzichtig dan te overmoedig in te stellen!

 

Overigens is het belangrijk om te bedenken dat de 32-bit floating point-instelling bij Project Setting in Cubase hier niets mee te maken heeft. Ook als je hier voor 16-bit kiest, werkt de interne audio-engine met 32-bit floating point precisie. De instelling onder Project Setting heeft te maken met hoe de opgenomen bestanden op disk gesaved worden. De keus voor 32- bit floating point hier kan niet echt kwaad, zeker niet als je regelmatig sleutelt aan een mix over een langere periode. Maar het neemt wel meer opslagruimte in en het kan het maximaal aantal gelijktijdig afspeelbare sporen omlaag brengen en je computer iets trager maken, omdat er veel meer data moet worden verwerkt bij het afspelen. Meestal is 24-bit hier voldoende.

 

Over je tweede vraag: Het feit dat je niet meer via midi je vst-instrument kunt bespelen als je een insert- effect op de vst- output zet, is op zich logisch; je houdt je dan immers met audio bezig en niet met midi, maar het stoort mij ook nogal. Ik weet hier geen echte oplossing voor, behalve dan om de midinoten op te nemen. Als je dan je sequencer laat lopen, hoor je de vst-i die door de opgenomen midipart bespeeld wordt, terwijl je tegelijkertijd aan de audio-output kunt tweaken.Maar je hebt gelijk: hier zouden ze een betere oplossingvoor moeten bedenken!

zoeken
zoeken