D'Angelo's engineer-mixer Russell Elevado

Screendumps van sessie The Charade

xtra 25-06-2015 11:06

D’Angelo zal 10 juli op North Sea Jazz en 12 juli in Luik ongetwijfeld veel materiaal van zijn hemelbestormende nieuwe plaat Black Messiah laten horen. De analoge productie van dat album nam dertien jaar in beslag en top-engineer en mixer Russell Elevado was er alle dertien jaren bij. het verbijsterende verhaal van deze productie kun je lezen in Interface 190, juli-augustus 2015. In dit Interface.nl artikel kun je de screendump van het nummer The Charade, die bij het artikel is afgebeeld, gedetailleerd bekijken door de foto's te scrollen. Bekijk ook het Red Bull Music Academy video-interview!

Black Messiah is de opvolger van D’Angelo’s tweede album, Voodoo, inmiddels een klassieker, daterend uit het jaar 2000. Jarenlang waren de verwachtingen hooggespannen over de opvolger, maar drugverslaving, een auto-ongeluk, conflicten tussen muzikanten, het uitlekken van opnamen, en ellenlange sessies in verschillende topstudio’s vertraagden het proces keer op keer. De verhalen over de ‘making of’ Black Messiah namen bijna mythologische vormen aan, met parallellen naar Guns N’ Roses’ Chinese Democracy (2008), dat 13 jaar en $13 miljoen kostte. De albumcover van Black Messiah verwijst naar nóg een in het oog springend detail: ‘Geen digitale plug-ins van welke aard dan ook zijn gebruikt in deze opname. Alle opnamen, bewerkingen, effecten en mixen zijn gedaan in het analoge domein met band en meestal klassieke apparatuur.’ 

 

The Charade
Elevado illustreert de totstandkoming van Black Messiah met details van zijn mix van het nummer The Charade, een Prince-achtig soulfunknummer dat tijdens sessies in MSR in 2011 ontstond en, zoals alle nummers op Black Messiah, door diverse permutaties ging. De Pro Tools eindsessie van The Charade is relatief bescheiden, naar 21ste eeuwse maatstaven, met 63 tracks. Luister naar The Charade en bekijk de screendumps van de Pro Tools eindsessie. 

Russel Elevado: 

‘Na de tape-opnames zette ik alles over op

Pro Tools en namen we de overdubs daarin

op. Maar ook die overdubs werden later even

op tape gezet en weer terug in Pro Tools.’

 

 

Audio D'Angelo The Charade 


 

Interview Russell Elevado voor Red Bull Music Academy, 2007


 

 Interview D'Angelo voor Red Bull Music Academy, 2014

 

zoeken
zoeken