Muzikantendag On Tour Almere groot succes

Interface presents Zuco Sound

Muzieknieuws 04-05-2014 14:12

Het was een mooie dag, die tweede Muzikantendag On Tour dit seizoen. In een volledige uitverkocht (en dus ook afgeladen) De Meester in Almere waren er zaterdag 3 mei weer volop clinics, workshops, demonstraties, panels en demopitches. Slagwerkkrant presenteerde in samenwerking met zusterblad Interface, Ableton en Ludwig de clinic Zuco Sounds met drummer Stefan Kruger en toetsenist Stefan Schmid (Zuco 103, Caro Emerald). Twee mannen met een bijzonder verhaal.

 

Zuco Sound is een clinic over live-toepassingen van elektronica in de huidige muziekpraktijk. In het verhaal van Stefan Kruger enStefan Schmid komt vooral de muziek van Caro Emerald voorbij, want bij die optredens moet de sound van de succesalbums zoveel mogelijk benaderd worden, uiteraard met behulp van veel loops, samples en andere elektronica. Hiervoor gaat het duo uit van softwareprogramma Ableton Live.


Kruger en Schmid houden een helder verhaal, waarbij ze de toch complexe materie duidelijk uitleggen en steeds met goede audiovoorbeelden komen. Prettig is daarbij dat alle onderwerpen goed zijn voorbereid, dus hoeven ze niet oeverloos te zoeken naar fragmentjes, instellingen en samples (wat de vaart er enorm uit kan halen bij zo’n clinic). Knap!


Het opstarten van een track (en daarmee alle instellingen van synths en sequencers) gaat in principe altijd met de click, die in negen van de tien gevallen wordt bediend door Stefan Kruger. De drummer legt uit hoe hij soms tijdens rubato stukjes (b.v. strijkers, vocalbreaks) even de click uitzet met een pedaaltje, om daarna de boel in time weer in te starten. Ook start hij soms samples en sequences via zijn pads. Hij demonstreert hoe hij soms met de ene hand een eenvoudige tombreak speelt, en dan met zijn andere stok op de 3 of de 4 op een pad slaat, waarna de sample op de 1 van de volgende maat start. Da’s wel even je kop erbij houden, dus!


Na een betoog over spelen met click – de voordelen én de nadelen, maar zorg vooral dat je het kunt! – heeft Kruger nog een aardige toekomstvisie Op dit moment spelen drummers mee met de machine, maar in de toekomst zou mogelijk moeten zijn dat een machine de timing van de muzikant volgt. De software zou dan realtime het gemiddelde tempo tussen de klappen moeten uitrekenen, en daarop de click bepalen; zo kan tempo menselijker worden. Dit is nu nog toekomstmuziek, maar zal volgens Kruger spoedig de dagelijkse praktijk zijn.


|Naast de clinic Zuco Sound was er natuurlijk nog veel meer te beleven, met als klapper en publiekstrekker toch wel weer de demopitches. Voordat de deuren om 11.00 uur opengingen, stond er weer een lange rij muzikanten voor de deur om hun muziek te laten horen aan ruim dertig vertegenwoordigers van onder meer 3FM, Agents After All, AT Bookings, Oor, Nu.nl, Top Notch en Radio 2. Deze persoonlijke feedback van professionals uit de grote boze muziekwereld is voor iedere beginnende muzikant, band  of act goud waard.


Maar ook voor de diverse panels en workshops is er veel aandacht:
• Mister And Mississippi - over carrière maken
• Songwriting met Moss - Marien Dorleijn
• De ondernemende muzikant
• Hoe kom ik op de radio?
• Plan je release
• Geld verdienen met je muziek


Een ander hoogtepunt van de dag is de workshop Produceren door Perquisite. Gewapend met zijn laptop en wat opname- en effectapparatuur demonstreert hij hoe je met muzieksoftware een beat kunt maken aan de hand van een paar eenvoudige live opgenomen samples.


Hiertoe maakt hij een paar eenvoudige (zeg maar gerust sloppy) opnamen van geluiden uit het publiek: een dreun op een stoelzitting als bas, de crack van een samengeknepen plastic flesje als snare, een gesiste hihat, een sleutelbosrinkel, gezongen bas, een losse gezongen noot van een vrouwenstem en zelfs een korte rap.


Hieruit bouwt Perquisite een simpele basistrack. Hij doet vooral veel geluidbewerking met eq, knipt en plakt alles op z’n plek, en gebruikt de gesamplede stemmen voor wat eenvoudige melodieën en zelfs een enkel akkoord. Natuurlijk gaat het allemaal even snel, want het moet binnen drie kwartier klaar zijn, maar het is indrukwekkend om te zien hoe je uit een paar behoorlijk knullige sounds, een volwassen klinkende track kunt neerzetten, met eigenlijk niet meer dan een paar basisbewerkingen (een goed stel oren aan je kop).


Een welgevulde, leerzame dag, met het afsluitende demopanel als spannende en goed bezochte apotheose. 

zoeken
zoeken