Succesvolle tweede editie van Musiclab

Met Interface’s Richard Veenstra en de Tenori-On

Muzieknieuws 04-06-2010 15:45

En wederom was Musiclab, de gratis toegankelijke live ‘show & talk’ rond elektronica, gadgets en de creatieve toepassing daarvan in muziek, meer dan geslaagd te noemen. De zaal van Pakhuis de Zwijger was goed gevuld op 31 mei jl., en het aanbod aan onderwerpen afwisselend. Grote projecties van de gedraaide software, videoclips en ander illustratief beeldmateriaal, alsmede een perfect afgesteld zaalgeluid zorgden voor een perfecte ambiance.

Wegens familieomstandigheden kon Leon Verdonschot deze tweede Musiclab niet presenteren. Leo Blokhuis, kersvers terug van Pinkpop, nam het van hem over. Hij opende de avond met een vraaggesprek met Takuro Mizuta Lippit alias DJ Sniff, een turntablist die ver buiten de gebaande hiphoppaden treedt. Met een midicontroller in zijn set-up die hij bij STEIM (STudio for Electro Instrumental Music; Sniff is er artistiek directeur) ontwikkelde, maakt hij avant-gardistische muziek vol loops en scratches, die raakt aan free-jazz.

Tweede act van de avond was het Leids-Berlijnse duo Sonic Me, bestaande uit Interface-auteur Richard Veenstra en Joris Wolff. Hun demonstratie draaide om Yamaha’s Tenori-on controller, waarmee het duo hun in Ableton Live opgebouwde tracks bediende. Extra showelement vormden de Wii-controllertjes waarmee onder meer samples werden ingestart en die ook tijdens de eerste MusicLab al zo succesvol werden gedemonstreerd. Sonic Me liet overduidelijk zien dat je niet als een zoutzak achter je laptop hoeft te zitten als je elektronische muziek maakt.

Michael Schack, de Vlaamse topdrummer en vaste demonstrateur van Roland V-Drums, ging vervolgens de diepte in met Roland’s nieuwe Octapad, de SPD-30. Deze percussie-controller met ingebouwde phrase-looper kan op eigen kracht een fiks geluid neerzetten, maar natuurlijk ook elke gewenste klank uit je laptop aansturen. Schack liet verschillende genres de revue passeren, van relaxte Indiaas-getinte ambient tot dubstep.

Na de pauze was het tijd voor de gesproken column van muziekjournalist Job de Wit, waarna Leo Blokhuis de microfoon overnam voor zijn interview met Noisia’s Martijn van Sonderen en manager Walter Flapper over de opnames van het kersverse Noisia-album Split The Atom, de samenwerking met beroemde artiesten (recentelijk rapper KRS-One, die te horen is in de track Exodus die Noisia samen met producer Mayhem maakte) en de overige avonturen van het Groningse drum & bass-trio.

Tot slot kwam dj/producer Tom Trago aan het woord. Vanuit een voorliefde voor house en disco maken Trago en zijn compagnon San Proper als The Dirt Machine tracks zonder een instrument echt goed te beheersen. Met de Logic-files groot op de muur liet Trago horen hoe dat dan klinkt, van de basisopname tot de uiteindelijke versie.
Na afloop was nog ruim gelegenheid om één op één vragen te stellen aan, en gegevens uit te wisselen met de aanwezige artiesten en sprekers. (Mark van Schaick)

De volgende editie van Musiclab zal plaatsvinden op maandag 27 september.
Kijk op www.dezwijger.nl/musiclab voor meer informatie.

Musiclab wordt georganiseerd door STEIM, Muziek Centrum Nederland, Hogeschool voor de Kunsten Utrecht, Interface Magazine en Pakhuis de Zwijger.

zoeken
zoeken