Junkie XL en Alan Meyerson: de 'making of' de filmmuziek van Divergent en 300

Soundtrackscreenshots, een videochat, audio op Spotify en trailers op YouTube

xtra 23-05-2014 11:05

Junkie XL doet weer van zich spreken. Na zijn wereldhit A Little Less Conversation in 2002 dook hij in de filmmuziek van Hollywood. Op dit moment draaien twee kaskrakers met zijn muziek in de bioscoop: Divergent en 300: Rise Of An Empire. We spraken hem en zijn score-mixer Alan Meyerson over een indrukwekkend staaltje componeren-op-industriële-schaal. Het grote interview kan je in Interface 179, juni 2014 lezen. In dit artikel op Interface.nl laten we de extra's zien bij het artikel, zoals een hele serie screenshots, een videochat met Junkie XL, en trailers van de films.

Laten we eens beginnen met de trailer uit 300: Rise Of An Empire

 


En de trailer van de film Divergent


 
 

Luister hier naar de soundtrack van Divergent

 

Screenshots Divergent - cue 6M32 in The March
De cue ‘6M32’ maakt deel uit van de track The March op het soundtrackalbum, Divergent: Original Motion Picture Score. Alle screenshots (zowel die van Alan Meyerson als van die van Junkie XL) laten details zien van dezelfde cue. Veel screenshots en tracks hebben de naam Pounds, wat de werktitel was van Divergent tijdens het maken. Op deze pagina kun je de complete reeks van 26 screenshots zien, wat een goed inzicht geeft in de productie.Check de foto's bovenin.
 

Holkenborg over de Cubase-screenshots: ‘Deze cue had ongeveer 350 tracks. Je kunt op screenshot 3 boven links de markers zien die ik plaats waar ik denk dat de muziek zal veranderen. Daaronder is de tempo map. De partijen daaronder zijn de eerste helft van het sounddesign. Zombies 4 en 7 laten drumprogramming zien. Het screenshot met alleen de mixer laat zien welke plug-ins ik gebruik, zoals Dubstation, FabFilter, Amplitude, Autopan, Stereo Enhancer, enzovoort.
 

Holkenborg over de Pro Tools-screenshots: ‘Dit is de Pro Tools-sessie die gesynchroniseerd was met de Cubase-sessie die je kunt zien in de Cubase-screenshots. In screenshot 6: 52:58 kun je links alle Cubase-outputs zien die binnenkomen. Je kunt ook onderaan zien hoe de meters clippen, vanwege het geluid. De SAMS-tracks rechts komen van Mark Wherry’s sampler.’


Bekijk de chat met Junkie XL over Divergent  en 300 op zijn videokanaal

 

 

  

 

zoeken
zoeken