Verslag Pro Audio Summit en Dancefair 2015

xtra 26-03-2015 11:03

Op 21 en 22 februari 2015 vond in de Jaarbeurs Utrecht de Dancefair en de Pro Audio Summit plaats. Op deze inspirerende en leerzame beurs en conferentie spotten we tal van nieuwe producten, SAE organiseerde een dag lang colleges, en Interface presenteerde op de Conference een scala van panels en Q&A’s. Report!

Pro Audio Summit en Dancefair domineerden de Jaarbeurs in Utrecht het weekend van 21 en 22 februari, met zondag het door Interface samengestelde Pro Audio Summit Conference-programma.
Zie de uitgebreide verslagen in Interface 187, april 2015.

 

Korte impressie in deze Interface aftermovie



Interface presenteert Pro Audio Summit Conference
Het was een geanimeerde Conference, zondag 22 februari, geprogrammeerd en gepresenteerd door Interface. Best bezocht was het panel dat geleid werd door Interface-auteur Wessel Oltheten, over Het Nieuwe Luid, naar analogie van zijn doorwrochte artikel in Interface 185 (januari-februari 2015). In het fraaie Auditorium van de Jaarbeurs ging dit onderwerp nog meer leven, mede door de interessante bijdragen van Marcel Bultman, Rene Baas en Richard van Everdingen. 

 

Oscar Holleman en Kovacs
Een videoregistratie van het live-interview dat Interface-uitgever Erk Willemsen met producer Oscar Holleman deed, is elders op Interface.nl te zien - klik hier -, en was voor ons meteen aanleiding om hem samen met zangeres Kovacs in zijn studio te gaan interviewen; zie Interface 187, april 2015. 

 

Recording dance artists
De Conference-dag begon met een boeiend panel over Recording Dance Artists, dat in Interface 185 (januari-februari 2015) al onderwerp van gesprek was met Henry Sarmiento, van de Sonic Vista Studios op edm-Mekka Ibiza. Hij was moderator van dit panel met verder Jori Collignon (Skip & Die, en steeds meer producer voor derden), Michiel Eilbracht (allround muziekproductie met zijn Nutsville Noise Lab Studio, onder meer vast voor Armin van Buuren), Ardie van Beek a.k.a. Funkerman en Raf Jansen (zij runnen samen succesvol hun studio onder de vlaggen Flamingo Recordings en Can You Feel It Productions). Zie het verslag in Interface 187, april 2015.

 

 

Tony Platt Q&A
Over het gilde en Jett Rebel
Popmuziek is niet alleen van de jeugd. Dat bewijzen veteranen als Tony Platt. Zijn carrière startte 41 jaar geleden, met het engineren van Catch A Fire van Bob Marley. Toen moet hij dus al het geduld hebben gehad om stevig blowende artiesten aan hun beste prestaties te helpen. Want recent produceerde hij Hits For Kids, het debuutalbum van ‘onze’ Jett Rebel, die al een joint opsteekt als hij uit bed stapt. De Q&A met Platt begon met zijn presentatie van The Music Producers Guild (www.mpg.org.uk), dé belangenbehartigingvereniging voor Britse muziekproducers. Tony Platt pleitte ervoor dat er ook in Nederland en liefst ook in de rest van Europa, dergelijke vakclubs of ‘gildes’ worden opgericht. In samenwerking kun je dan een nog grotere vuist maken tegen de alsmaar machtiger wordende ‘majors’, bijvoorbeeld als het gaat om rechten, tarieven, contracten, enzovoorts.
Lees het verslag in Interface 187, april 2015.  

 

Interface Pro Audio Summit Awards uitgereikt
Interface en Pro Audio Summit reikten op 22 februari 2015 voor de eerste keer de awards uit voor de beste prestaties in de recording industrie in Nederland het afgelopen jaar. Audioprofessionals kozen de beste producer, engineer, mixer en masteraar van het jaar. Ook werd het meest innovatieve product gekozen.

 

Producer van het jaar: JB Meijers

Engineer van het jaar: Martijn Groeneveld

Mixer van het jaar: Ronald Prent  

Masteraar van het jaar: Darius van Helfteren

Meest innovatieve product van het jaar
FabFilter Pro Q2 equalizerplug-in

 

De uitreiking van de Interface Pro Audio Summit Awards is een initiatief van Pro Audio Summit en Interface Magazine.

 

SAE colleges
Het SAE Institute verzorgde op de eerste dag van de Pro Audio Summit een serie boeiende seminars voor de in pro-audio geïnteresseerde Dancefair-bezoeker, met zeer gevarieerde thema’s als publishing, loudness, masteren, stem recording, en produceren met Logic. Bindu de Knock, die voor Interface een serie over auteursrecht schreef, ging in op juridische aspecten van sampling. Tom Pearce ging onder meer in op de enorme verschillen in verdiensten tussen auteursrechtinkomsten bij radio (zo’n 25 euro per draaibeurt) en streaming met 0,0001 cent per stream. Oftewel: zorg dat je bent ingeschreven bij Buma/Stemra!

 

Netwerkbeurs
Net als vorig jaar toonden de meest prominente pro-audiodistributeurs en fabrikanten van België en Nederland hun nieuwste gear op de netwerkbeurs van de Pro Audio Summit. Zo presenteerde Sonoris zijn Mastering Compressor en Mastering Equalizer; Ocean Audio de Ark analoge console met 500 Series sloten; en waren KRK en Grimm Audio actief in aparte demorooms. Amptec had een rack vol producten als Drawner en RME meegebracht, maar het accent lag toch op API The Box analoge console. Fabrikant API was zelf ook aanwezig met een eigen booth. Helios legde de focus op de toplijn studiomonitors van ATC, naast merken als Lynx en WesAudio. 

Bij Joystick draaide het, naast microfoons en outboard gear als Thermionic en Little Labs, vooral om de SSL XL-Desk analoge console.

Morel Muziek is niet alleen leverancier van musical instruments en pro-audio gear, maar ook bekend vanwege de akoestische inrichting die het bedrijf voor tal van studio’s verzorgt. Alles wordt tot het kleinste detail uitgedacht, tot aan de sfeerbelichting toe. Zelfs de desk waar de console op komt te staan, wordt akoestisch behandeld.

Maarten Sound & Vision en Avid hadden de handen ineen geslagen om de S6 controller console te presenteren en in detail uit te leggen. Daarnaast kon je ook naar de Barefoot monitors luisteren.

Yamaha heeft een tijdje geleden Steinberg overgenomen, en op de beurs stonden ze dan ook gebroederlijk naast elkaar in één stand om Yamaha’s luxueuze Nuage daw-controller en Steinberg’s Cubase Pro 8 te promoten. Er was ook een aparte demokamer waar allerlei demo’s en clinics voorbijkwamen, onder meer door het zeer getalenteerde trio Bert Smorenburg, Oscar Kraal en Mihai Puscoiu.

 

Dancefair
Dancefair is de beurs die binnen een paar edities een enorm groot en breed publiek heeft bereikt van dj’s en producers, jong en oud, en afkomstig uit alle stijlen binnen de dance. Op het hypermodern ingerichte beursterrein kon je een enorm scala van gear uitproberen en er uitleg over vragen; van synthesizers tot gehoorbeschermers, van dj-controllers tot muziekstreamingfaciliteiten en audio/dj-scholen. Er waren zelfs stands met modulaire synths, van Music House en Sonar Traffic. Daar werd volop geklooid en gepatcht met een grote Doepfer, een Tiptop en zelfs een Synton Fenix. Op het gebied van virtuele synths kon je horen hoe ruw de RAW van Rob Papen kan klinken. En nog veel meer; zie de foto’s.

Naast de spullenshow was er in de zalen van het Media Plaza van de Jaarbeurs een stortvloed aan seminars geprogrammeerd, in maar liefst 18 zalen tegelijk; zowel van merken als Native Instruments en Ableton, als door tal van bekende dj-producers, zoals Vato Gonzalez, Wildstylez, DJ Jean, Mental Theo, Joris Voorn, en Dimitri.

 

zoeken
zoeken