Chelsea Laverne - toetseniste bij Matthijs Gaat Door

Chelsea en de Tina Turner Musical

xtra 24-01-2022 12:01

In Interface 248 stond een boeiend interview dat Chris Dekker had met toetseniste Chelsea Laverne over haar rol bij Mathijs Gaat Door. Helaas ontbrak de ruimte om iets over haar rol in de musical Tina Turner te publiceren dus dat doen we nu online. Plus video's van de Matthijs Gaat Door uitzendingen waarin waarin Chelsea excelleert.

Dit is een extra web-item naar aanleiding van een artikel in Interface 248, dec2021-jan2022. Of je kunt deze editie nu al bestellen in onze webshop Muziekmagazines.nl. We sturen Interface op zonder verzendkosten.  

Wij kijken elke week met veel plezier naar Matthijs Gaat Door. In de Sven Hammond Big Band, met strijkers, blazers, twee drummers en veel meer zien en horen we Chelsea Laverne op toetsen. Terwijl de inkt op haar conservatoriumdiploma nog moet drogen, speelt ze niet alleen in deze band, maar ook bij Heel Holland Zingt Hazes-concertreeks en Tina, de Tina Turner musical.

Hoe ben je bij Tina, de Tina Turner Musical terecht gekomen?
'Ik ging altijd al veel naar optredens. Bands, jamsessies, alles. Ik ontmoette een drummer, Jermaine Kanbier, die bij diverse musicals speelde en hij gaf mijn naam door. Ik had nog nooit auditie voor zoiets gedaan, ik ben niet supergoed in noten lezen, dus ik ging eigenlijk heen voor de ervaring en het netwerken. Dan kenden ze mijn gezicht. Ik had partijen gekregen en die waren ontzettend ingewikkeld; soms negen pagina's per nummer. Gelukkig kende ik drie liedjes goed, dus ik heb die op gehoor gedaan en ik heb al mijn eigen sounds voorbereid. Dat vonden ze al bijzonder, want niemand doet dat! Het was een leuke dag, terwijl alle andere muzikanten de muziek lazen, keek ik lekker om me heen, maar er kwamen ook toetsenisten die die partijen echt nailden. Die speelden het perfect na. Ik had dus geen kans, maar de ervaring was leuk en ik ontmoette wat andere muzikanten. Een paar weken later kwam er toch een telefoontje: ze wilden me voor 70% als eerste toetsenist. Mijn moeder geloofde het niet: “Chels, hoe dan?” riep ze.'

Bij musicals moeten de partijen noot voor noot perfect. Dat kan niet makkelijk geweest zijn?
'Er is een strijd geweest. De eerste dagen deed ik het op mijn manier, meer op gehoor dus, maar de MD (musical director, CD) van de Duitse versie was aanwezig en die zei: “Er zijn echt specifieke momenten waarbij het echt belangrijk is dat je een bepaalde partij speelt.” De Nederlandse MD, Marco Braam, vond het juist weer interessant hoe ik het aanpakte en die wilde leren hoe ik het leerde. Het is wel even en strijd geweest. Na drie dagen werd er echt gezegd dat ze naar een ander zouden zoeken als het niet lukte met lezen, dus het was even spannend. Uiteindelijk hebben we een middenweg gevonden, waarbij ik deels mijn eigen partijen speel en deels lees. Ik heb alle belangrijke partijen nu wel onder de vingers en het bleek dat ik dat lezen toch wel kon.

Wat voor partijen en instrumenten speel je bij Tina?
'Marco Braam is Keyboard 2 en ik Keyboard 1. Ik speel piano, synthbass, soms wat strijkers. Het wisselt heel erg, maar haar muziek ook. Het gaat van rock 'n' roll naar eighties, wat ik ook heel tof vind, en in het begin van de show speel ik veel rock 'n' rollpiano. Daar moest ik ook wel echt op studeren. Dan speel ik nog Wurlitzer en Rhodes, maar allemaal uit de synths. De geluiden zijn er al en ik schakel met een pedaal. Elke show is hetzelfde en ik snap nu dat men het zo bijzonder vond, dat ik met eigen sounds naar de auditie kwam!'

 

Solo
'Ik ben ook met twee leuke soloprojecten bezig. Ik vind het te gek om mijn eigen muziek te ontwikkelen en dat is een beetje funky, neosoul. Ik kan er nog niet veel over zeggen, maar als je mijn instagram checkt, krijg je een beetje een idee. Uit die filmpjes wil ik twee acts ontwikkelen. Onder mijn eigen naam wil ik instrumentale chillhop en neosoul maken en als Miss Meredith, mijn alter ego, zal het meer funky worden, mét talkbox. Ik heb veel tracks klaar, maar ik weet nog niet precies hoe ik het ga uitbrengen en live ga uitvoeren.
instagram: chelsea.m.l

David Bowie medley.
Toetsenist Chelsea Laverne: 'In de Bowie-medley deed ik de intro-strijkers, de blazers in het midden en de typische synthbass van Last Dance aan het eind.'

DI-RECT, Davina Michelle, Eefje de Visser en Sophie Straat – Lust For Life, gefilmd door een drone! 

zoeken
zoeken