Junkie XL Brass van Tom Holkenborg gelanceerd

Nu pre-order, release op 16 december

xtra 21-11-2019 21:11

Tom Holkenborg is een van Nederlands succesvolste muzikanten, en waarschijnlijk ook de hardst werkende. Dit jaar schreef hij opnieuw drie soundtracks voor grote Hollywoodfilms, en in samenwerking met Orchestral Tools brengt hij 16 december een brass sample-library uit. In een bijzonder interview in Interface 234, december 2019, vertelt Holkenborg over de intensieve opnamen voor Junkie XL Brass en zijn eigen onverstoorbare werkschema. Hier op Interface.nl een korte toelichting van Tom Holkenborg op zijn Junkie XL Brass.

Tom Holkenborg licht toe waarom hij een nieuwe brass library is gaan maken: ‘Naar mijn smaak lopen de brass libraries die er nu zijn de kantjes er vanaf, vooral bij het opnemen van de sounds. Bij alles wat tot nu toe is verschenen, heb ik het gevoel van: dit is het niet. Niet eens ‘net niet’; het is het gewoon niet. Ik mis heel veel dingen. Junkie XL Brass is een samenwerking tussen mij en Orchestral Tools. Ons idee was om een heel goede brass library op te nemen met alle verschillende instrumenten die erbij horen. Daarbij gaan we voor een topprestatie: niet alleen qua klank, maar ook qua variëteit, consistentie en gebruiksvriendelijkheid. Een intensief proces. We hebben kosten noch moeite gespaard om de beste spelers te vinden en alles zo goed mogelijk op te nemen in de Teldex Studio in Berlijn, een prachtige klassieke studio in Berlijn waar ik in het verleden filmscores heb opgenomen.

‘We hebben een maand lang negen uur per dag opgenomen om ervoor te zorgen dat alle details fantastisch klinken. Ter vergelijking: andere brass libraries namen hun geluiden binnen een paar dagen op. Die zijn vervolgens snel geëdit en uitgebracht. Wij zijn er al langer dan een jaar mee bezig. Mijn uitgangspunt is dat deze library zó goed moet zijn dat componisten als John Williams, Hans Zimmer, Daft Punk, Trent Reznor, ikzelf, maar ook televisiecomposers verleid worden om ’m te gebruiken.’

Hoe hebben jullie de instrumenten voor Junkie XL Brass opgenomen?
‘Je zet de spelers bij elkaar die in één groep horen. Als het bij hoorns bijvoorbeeld over een twelve horns patch gaat, dan zijn dan niet twaalf individueel opgenomen hoorns die bij elkaar zijn opgestapeld, maar dan namen we daadwerkelijk twaalf hoornisten op die in één ruimte speelden. Zodoende hebben we clubjes van twaalf, zes, vier en twee hoornisten bij elkaar gezet, maar ook een individuele hoornist. En dat deden we dus voor alle instrumentgroepen en soms een mix van instrumentgroepen. Zeker als je meerdere muzikanten bij elkaar in een ruimte hebt, is het enorm veel gepiel om dat goed op te nemen. Je moet ook continu achteraf opnamen checken om te luisteren of ze perfect zijn. We hebben meerdere keren heropnamen gedaan, omdat we later toch nog wat inconsistenties vonden, hoe minimaal soms ook. In totaal waren er vijf opnamerondes. De eerste opnameronde was het intensiefst. Die duurde twintig dagen. Daarna volgden er nog vier patchopnamen: eentje van tien dagen, eentje van vier dagen en nog twee van één dag. Alleen al het plannen, uitvoeren en checken daarvan kostte al een jaar.’

In welke mate was je zelf bij die opnamen betrokken?
‘Ik heb ten eerste het hele plan gemaakt waarin stond wat we gingen opnemen. Daarnaast heb ik met een technicus in Los Angeles en met een technicus in Berlijn bekokstoofd hoe we dat het beste konden aanpakken en welke microfoons en microfoonposities we zouden gebruiken. Vervolgens deden we een testopname om te kijken hoe het werkte. Aan de hand daarvan schaafden we ons plan twee keer bij, totdat onze opnamemethode geluidstechnisch helemaal op orde was. Daarna begonnen de echte opnamen. Ik ben bij alle opnamen geweest van de eerste ronde: trompetten, hoorns, tenortrombones, bastrombones, tuba en cimbasso. Dat was om te horen hoe articulaties worden gespeeld en om te bepalen wat wij definiëren als hard spel en zacht spel. Daarnaast vroegen we ons dingen af als: wat is een korte attack? Ik wilde per se bij die eerste opnameronde aanwezig zijn om er zeker van te zijn dat we kregen wat ik wilde.

‘Op die dagen zijn ook heel snelle testpatches gemaakt, heel basic samples om snel te kunnen luisteren wat er uit de opnamen kwam. De opnamen erna woonde ik niet bij, maar toen wist het team al wel precies wat aangepast moest worden. In die periode heb ik meerdere ruwe testpatches gehad om uit te proberen. Daar zat toen bijvoorbeeld nog geen Legato mode, Release mode en Attack mode bij, die in de uiteindelijke versie wel aanwezig zullen zijn.  Vanaf maart 2019 zijn we begonnen we met het snijden van alle samples, om precies te bepalen waar een sample begint. Dat moet je heel consequent doorvoeren. Dit gebeurt met mensen die daadwerkelijk alles op maat knippen doen en met geautomatiseerde software. Maar echt elke sample-cut moest gewoon gecheckt worden door iemand. Een heel intensief werkje. Daarom duurt het ook zo lang als je het echt goed wil doen.’

 

Dat klinkt alsof het een aardige duit mag kosten. Mikken jullie op Jan Modaal of alleen op high-end gebruikers?
Junkie XL Brass is high-end, maar bedoeld voor iedereen die muziek componeert. We zijn net zo duur als de gemiddelde brass library. We bieden alleen veel meer. Deze library gaat bijvoorbeeld van erg stil (wat de emotie van de muziek dient) naar erg hard (wat de intensiteit in muziek groter maakt). Iets wat alle andere libraries missen. Betere sample-interactie, zestien microfoonposities – we maken bijvoorbeeld ook allerlei combinatiepatches, bestaande uit uiteenlopend samengestelde blazersgroepen – wat ideaal is voor componisten die muziek maken voor televisie of film en snel iets nodig hebben. Er komen op den duur ook uitbreidingen uit van de brass library, maar we zijn er nog niet helemaal over uit hoe we dat gaan aanpakken. Er komt in ieder geval ook een hele categorie van gesequencete koperblazers en sounddesign koperblazers.’

Junkie XL Brass komt voor het eind van het jaar uit, toch?
‘Ja, op 16 december gaan we los! Je kan nu al een pre-order plaatsen via jxlbrass.com. Het is spannend, ik heb nog nooit zoiets gedaan. Een eigen instrument bouwen! Het is een droom en ook echt een volgende stap in mijn carrière om behalve muziek ook tools te creëren die collega-componisten kunnen gebruiken om muziek te maken. Ik ben ontzettend tevreden met het resultaat. Naar mijn mening blaast Junkie XL Brass echt alle andere brass libraries weg.

‘We zijn nu met de laatste tests bezig en alles loopt vooralsnog perfect. Junkie XL Brass verschijnt op de nieuwe interactieve sampleplayer van Orchestral Tools, die flexibel is en makkelijk te bespelen. Gebruikers kunnen ook individuele instrumenten aanschaffen. Dat betekent dus wel dat er nog meer bij komt kijken dan alleen een sample-library testen in Kontakt. Ik moet hem zelf kunnen en willen gebruiken, dus moet het voldoen aan de meest kritische eisen. Dat is allemaal gelukt, en ik kan niet wachten om de definitieve versie binnenkort te gaan gebruiken in mijn eigen producties en te delen met andere componisten.’

Junkie XL Brass komt 16 december uit

  • € 499 (excl. btw) als pre-order (jxlbrass.com)
  • € 599 (excl. btw) introductieprijs van 11-12-2019 t/m NAMM show 19-1-2020
  • € 745 (excl. btw) na 19-1-2020
  • individuele instrumenten: tussen 60 en 100 euro (excl. btw)

orchestraltools.com

Lees het interview met Tom Holkenborg over zijn filmmuziekpraktijk in Interface 234, december 2019. Interface nog niet in huis? 
Bestel 'm bij ons

zoeken
zoeken