Oproep in verband met de Eerste Nederlandse Inventarisatie Muzikant en Geluidstechniek

Geluidstechnicus: boeman of boezemvriend? Muzikant: lastpost of inspirator?

Muzieknieuws 13-08-2022 12:51

Oproep: doe mee aan het onderzoek! We horen heel graag jouw live-ervaringen: Als muzikant: je ervaringen met geluidstechnici Als geluidstechnicus: je ervaringen met muzikanten

Geluidstechnicus: boeman of boezemvriend?
Muzikant: lastpost of inspirator?

Wat verwacht je van elkaar? Hoe ga je met elkaar om? Tips en tricks!
Deel ze met Musicmaker! Mail je reactie zo snel mogelijk, maar uiterlijk 4 september, naar musicmaker@k18.nl
PS: we kunnen je eventueel ook bellen om je relaas te horen. Laat ons in dat geval je telefoonnummer weten op bovenstaand emailadres.

“Nou, daar heb ik wel het een en ander over te vertellen!” en “Als we hierover beginnen dan zitten we hier morgenochtend nog!”. Zomaar twee reacties van muzikanten die ik op de hoogte bracht van mijn voornemen een artikel te schrijven over de betrekkingen tussen hun beroepsgroep en die van geluidstechnici.

door Martin Zijlema

Sinds de Beatles een veilinghal te Blokker onveilig maakten met wat gitaarversterkers en een paar Vox-zuiltjes voor hun stemmen is er op het gebied van geluidstechniek in de muziekwereld veel gebeurd. In het Woodstocktijdperk kwam Bill Hanley met het lumineuze idee om het geluid van de verschillende instrumenten en stemmen via microfoons naar somversterkers te sturen en via een aantal speakerclusters aan het Publiek te Adresseren. Voilà; de geboorte van het PA-systeem zoals we dat in deze tijd nog steeds kennen. Een concept dat zich van modulaire speakertorens doorontwikkelde naar compacte fullrange-boxen tot de alom, te pas en te onpas, gebruikte linearray-’bananen’. En ook voor de muzikant wordt gezorgd: van wedges naar in-ears tot een DIY monitormix via je telefoon aan toe!

De tech
Maar naast technische innovatie bracht dit fenomeen nog iets anders met zich mee: geluidstechnici. Mensen die er hun beroep van hebben gemaakt muziek uit te vergroten naar geluidssterktes die geschikt zijn voor grotere groepen mensen in grotere ruimtes. Mijn initiële plan was een artikel te wijden aan de verschillende disciplines binnen de geluidstechniek. De FOHtech (Front Of House, degene die de muziek naar de mensen brengt), de monitortech (die datzelfde voor de muzikanten doet) en de persoon die de speakersystemen hiervoor ontwerpt, tunet en tijdens de show nauwgezet monitort: de systeemtech. Het idee was een aantal van hen aan jullie voor te stellen, teneinde wat meer inzicht te bieden in de verschillende soorten werkzaamheden en de mens achter de techniek in het volle daglicht te plaatsen.

De muzikant
Plotseling bedacht ik me dat de gemiddelde lezer van dit prachtige blad niet zo snel een dergelijk geconstrueerde organisatie zal tegenkomen bij hun concerten. Iedereen in Nederland met een beetje naam heeft voor het geluid wel een aantal vaste mannetjes/vrouwtjes rondlopen, maar de (met alle respect) wat mindere goden zullen het moeten doen met het personeel dat bij hun optredens in de venue aanwezig is.

Dus het plan veranderde: ik zou collega’s, die, net als ik, dagelijks met andere muzikanten werken voor een aantal vaste podia, gaan interviewen over hun werk, hun opvattingen hierover en tips om een optreden plezierig en succesvol te laten verlopen aan ze proberen te ontfutselen. Tevens zou ik ze willen vragen hoe zij de omgang met een grote diversiteit aan muzikanten ervaren en daar nog het een en ander op- of aan te merken viel. Dat dus…

De nieuwe opzet
Nou, dat heb ik geweten! Van de tien muzikanten en collegatechneuten die ik losjes informeerde over mijn voornemen hadden er tien een koffer met anekdotes klaarstaan, hetgeen me bewoog tot een nieuwe, definitieve koerswijziging: het opzetten van de Eerste Nederlandse Inventarisatie Muzikant en Geluidstechniek.

Waar het op neerkomt is dat ik aan de hand van interviews en reacties wil bekijken hoe de vlag erbij hangt met betrekking tot de relatie tussen muzikant en technicus. Met een panel, waarin beide beroepsgroepen evenredig vertegenwoordigd zijn, wil ik vervolgens de resultaten analyseren en kijken naar de sterke en zwakke punten binnen deze relatie, om op deze manier tot een conclusie en een aantal aanbevelingen te komen.

Oproep aan jullie!
Afijn, het woord ‘reacties’ is gevallen. Hetgeen betekent dat jullie hulp dus uitermate welkom is! Daarom deze oproep: als jij je geroepen voelt je ervaringen met geluidstechnici (of muzikanten, het ligt er maar aan wat je bent) te delen, doe dat dan vooral met ons! Stuur uiterlijk 4 september (liever eerder!)  een mail aan musicmaker@k18.nl!

 

zoeken
zoeken