Interface op ADE 2019 - workshop- en gearshow verslagen

Met o.a. Mow Music, Susobrino, Panda Lassow, Polynation, Marcela Rada en het Gear Test Lab

Events 03-11-2019 10:11

Op ADE 2019 was Interface betrokken bij diverse events. We waren host van drie In The Studio With-sessies tijdens ADE Sound Lab en presenteerden de workshop van Maddix tijdens de Revealed Day Conference. Daar organiseerden we ook een gearshow. Bij ons op de redactie trad ook Skinnerbox aan bij onze Aquarium Sessions. Verder in dit artikel verslaggeving over de gearshows en de masterclasses van Polynation en Marcela Rada. Inclusief videofragmenten.

door Ben van het Veld en Jean-Louis Gayet

In de oktober-editie van Interface hebben we interviews gepubliceerd met Skinnerbox en Maddix, voorafgaand aan ADE 2019.

Skinnerbox zou namens Ableton voor Aquarium Sessions naar onze redactie komen met als gevolg een geweldige sessie, 'een reis van 20 minuten door het fascinerende elektronische landschap van Skinnerbox!' Kijk hier

Maddix deed op de Revealed Day Conference in Q-Factory de 'Bella Ciao Track Walkthrough presented by Interface'.  

Tijdens ADE Sound Lab in De Brakke Grond deden we drie 'In The Studio With-sessies 'hosted by Interface Magazine', met Mow Music, Susobrino en Panda Lassow. Zie verslag in dit artikel! 

Ook was er weer volop gear te zien en uit te proberen tijdens zowel ADE Sound Lab als op de Revealed Day Conference. Impressie verderop in dit artikel. 

En tot slot doen we verslag van de workshops van Polynation voor Ableton, Stephan Bodzin voor Moog en Marcela Rada. 

De workshopverslagen zijn geschreven door Ben van het Veld, het gearshow verslag is van de hand van Jean-Louis Gayet.  

1.000 evenementen
Amsterdam Dance Event 2019 telde 400.000 bezoekers en meer dan 1.000 evenementen in bijna 200 locaties. Op de conferentie maakten ruim 600 sprekers hun opwachting voor keynotes, workshops en masterclasses. Dit jaar kende ADE meer verdieping in haar programmering, met meer live events, experimentele projecten en de viering van 100 jaar elektronische muziekinstrumenten, met onder meer een Museum of Modern Instruments (MoMI) in De Brakke Grond. Vanuit die invalshoek stelde Interface-auteur Allard Krijger (foto boven) de Theremin voor; dat instrument van nu 100 jaar oud! De nieuwe directeur Mariana Sanchotene zegt: ‘We hebben een enorm divers aanbod gehad, met ruimschoots aandacht voor artistieke vernieuwing, talentontwikkeling en inclusiviteit.’

Interface In The Studio With Panda Lassow
Petra Lundawerk, ofwel Panda Lassow, komt uit Dresden, woont in Rotterdam, en laat in haar workshop de oorsprong van haar indrukwekkende bass en beats naar voren komen. Ze maakt haar tracks in de meest simpele set-up mogelijk: MacBook, Logic Pro en een iPad vol met virtuele instrumenten, die samenwerken via Studiomax, met de server op de laptop en de cliënt op iPad. Op de iPad staat de Korg Gadget2 collectie en Rebirth RB-338, met emulaties van de 808. De instrumenten op de iPad kun je elk aan een apart spoor in Logic koppelen, voor bespelen, opnemen en afspelen. De midiclock gaat van de laptop naar de iPad. Ze werkt zo lang mogelijk in midi. Daarna maakt ze er audio van. Elk instrument apart, ook die uit Rebirth. De audio kan dan nog wel weer gechopt worden en van effecten voorzien. Ze mixt zelf. Masteren besteedt ze uit naar een bedrijf in London of in Rome, die beide goed thuis zijn in haar stijl en met vinyl, want daarop releaset ze haar albums. Lassow bracht op haar eigen label Anus Records twee wervelende global tropical bass ep’s uit: Trora Vol. 1, en onlangs Trora Vol. 2.

Interface In The Studio With MOW Music
Max Oude Weernink, naamgever van MOW Music, en Rob Black staan aan de basis van veel van de dance- en hiphopproducties van de laatste twee jaar. Rob Black staat bekend om zijn mixing skills en heeft hits als Nachtritme, Influencer en de ep Dagritme op zijn naam staan. Zijn partner in crime, Max Oude Weernink, is ook al goed voor een miljard streams tot nu toe met het werk dat hij deed met Dirtcaps en Yellow Claw. In de sessie ontleden ze hun hit Influencer. Rob Black: ‘De stijl waar we nu in werken is een cross-over van hiphop en house.’ Max Oude Weernink laat de sample van de akkoordprogressie horen die ze op Splice vonden: ‘Deze sample inspireerde ons. We hebben hem vrijwel onbewerkt gebruikt. Hadden we zelf zoiets moeten sounddesignen? Wij denken dat je een sample gewoon kunt gebruiken!’ Rob: ‘Het heeft de standaardstructuur van een popsong. We zien de skiprate-dwang niet als een beperking, maar als een motivatie voor creatief zijn. Op de vraag hoe het komt dat de vocals zo goed klinken, antwoordt Max: ‘Er zit wat lichte compressie bij, met snelle attack en een langzame release, de CLA van Waves, de Maag Eq voor wat air en SPL de-essers van Waves. Ook zijn de vocals drie keer opgenomen: één keer voor links, één keer voor in het midden, één keer voor rechts. Op links en rechts zit extra de-essing.’

 

Interface In The Studio With Susobrino
Zijn album La Hoja De Eucalipto is baanbrekend. Hij combineert percussie, elektronische en akoestische instrumenten en veldopnamen (in zijn geboorteland Bolivia gemaakt) tot een nieuwe vorm van global dance. Voor die veldopnames gebruikt de Belgische producer een Zoom H4n en een WalkMan-achtige cassetterecorder van Sony: ‘Omdat het geluid er wat ruwer klinkt en hij is pitchbaar.’ Over zijn nieuwe album: ‘Het is wat agressiever. Wat rauwer. Ik hou ervan als het niet zo gepolijst is.’ Over zijn remix van het nummer Alibi, van Tsar B: ‘Het origineel is erg open. Dus ik kon veel ruimte invullen. Ik heb het iets versneld en heb er veel percussie aan toegevoegd. De percussie neem ik dan meerdere keren op, zodat het lijkt alsof er wel acht mensen aan het spelen zijn.’

Gearshows
Als altijd was er veel gear te zien en uit te proberen tijdens ADE in De Brakke Grond, het Compagnietheater en Q-Factory. Roland nam de kans waar z’n flinke reeks nieuwe producten te etaleren: Fantom, Jupiter-Xm, JU-06A, DJ-707m en natuurlijk de grooveboxen MC-707 en MC-101. Je kon ook voor het eerst kennis maken met de nieuwe daw van Roland: Zenbeats. Novation had ook al z’n nieuwste lekkers uitgepakt, van Launchpads tot de Summit. Moog pakte waanzinnig uit met z’n Psychedelic Synthesizer Sanctuary, volgepropt met Moog synthesizers, inclusief de One en de langverwachte Matriarch. Native Instruments kwam met de Traktor Kontrol S3, die het gat vult tussen de S4 en de S2. Bij Bitwig kon je op een prachtige Surface computer lekker klooien met de Grid en virtuele kabeltjes trekken tussen synthmodules. Bij Genelec beluisterden we de nieuwe coaxiale monitors uit de The Ones-serie met de 8361A, de 8351B en de W371A subwoofer. Bij Hyperactive kon je naast het merk Saramoni, hun nieuwe merk, de Ultrasone hoofdtelefoon range proberen en van Waldorf stond de Quantum synthesizer klaar. Merken als Pioneer, Ableton, RME, Arturia, Allen & Heath, Loopmasters, Steinberg, Spitfire Audio waren ook aanwezig, maar presenteerden geen nieuwe producten.

 
Moog Psychedelic Synthesizer Sanctuary

Polynation masterclass voor Ableton
Het duo Stijn Hosman en Hessel Stuut deed tijdens ADE Sound Lab een masterclass voor Ableton. Polynation heeft een uitstekende live reputatie. Met de nadruk op ‘live’ – en juist dat aspect werd heel goed belicht in hun masterclass. De sound en feel waar Polynation naar streeft en zoals ze ook daadwerkelijk klinken, is organisch. Dit ondanks dat ze met synthesizers, effecten en loops werken.


Polynation, met links Stijn Hosman en rechts Hessel Stuut (foto Ableton Benelux Photos/Mark van Schaick)

Vóór de komst van grid based, met computers gemaakte muziek, werd muziek gemaakt, door mensen een instrument te laten bespelen, vertellen ze. Eerst alleen akoestische instrumenten, later ook elektrische. In de elektronische muziek van tegenwoordig, is er steeds vaker ook behoefte aan die menselijke feel. Ze stellen dat de volgende vier aspecten die feel bepalen: timing/groove, dynamiek (velocity), timbre (het daadwerkelijke geluid) en modulatie. Ze tonen het Ableton Live-project van hun song Kali. Ze laten ter plekke zien hoe ze de echte drums in die song hebben opgenomen: met een goedkope snaredrum en hihat en drie niet bijzondere microfoons. De microfoons hebben ze dicht op de drums geplaatst, om overspraak en de invloed van de ruimte te beperken. Ze doen de opname nu opnieuw, op dezelfde manier. Ze laten het opgenomen resultaat meteen horen en het klinkt goed. Om het toch nog wat strakker te maken, selecteren ze een paar maten van de snare-opname en die quantiseren ze. Ableton biedt daarvoor heel gemakkelijke, effectieve functies.
Dan over de synthachtige sound in de intro. Die komt niet uit een synthesizer. Daarvoor hebben ze een eenvoudige opname gemaakt van een organische bron: zang van een man. Die hebben ze in Simpler geladen en daarin bewerkt, onder andere door er een loop in te selecteren, daar LFO op te zetten voor 'beweging' en reverb.
Iets vergelijkbaars hebben ze gedaan met het percussieve geluid van een 'music box''. Dat hebben zelf opgenomen, in Simpler geladen, daar vertraagd en er distortion en galm op gezet.
Dan demonstreren ze hoe je e-drums een meer human feel kunt geven met de groove-functie in Ableton. Je kunt daarvoor grooves gebruiken die al in de in Ableton meegeleverde groovepool, met swing of shuffles, zitten. Maar je kunt ook een eigen groove kopiëren en in je drumpartij plakken.
Na het applaus riep iemand vanuit het publiek ze toe: ‘in deze drie kwartier heb ik meer opgestoken dan de afgelopen drie dagen bij elkaar.’ Waarvan akte!

 

Volgend jaar viert ADE haar jubileum met de 25ste editie; van 21 tot en met 25 oktober 2020.

zoeken
zoeken