ARP Synthesizers en keyboards

Roemrucht Amerikaans merk opnieuw in de belangstelling; reissues en documentaire

Muzieknieuws 18-04-2020 10:59

Zo bekend als Moog is ARP nooit geworden, maar in de jaren 70 was het wel degelijk de grote concurrent van Moog. De recente re-issues van ARP Synths zijn een goede aanleiding om hun geschiedenis eens wat nader te bekijken.

Het begon met Korg's re-issue van de Odyssey en begin dit jaar kondigden zowel Korg als Behringer hun versies van de ARP 2600 aan. ARP – de letters zijn de initialen van de begin 2019 overleden oprichter Allan R. Pearlman – is duidelijk een legendarisch merk.

Recent kwam er ook een uitgebreide documentaire uit over ARP door Alex Ball; Electromotive: The Story of ARP Instruments. Deze bijna 2 uur lange documentaire, waarvoor heel veel direct betrokkenen werden geinterviewed is hier te zien op YouTube.

 

 

Voor wie de documentaire wat te lang is, gaan we hier met grote stappen door de historie van ARP.

Allan R. Pearlman richtte samen met Lewis G Pollock en David Friend in 1969 ARP op. Het eerste product van ARP was de ARP 2500 uit 1970, een modulaire synth die de concurrentie met de Moog Modular aan moest gaan. Hierin werden geen patchkabels gebruikt maar maakte je de verbindingen met een hele serie matrixswitches die boven en onderaan het bedieningspaneel zaten. De 2500 had zeer stabiele oscillators, ruimte voor 15 modules naar keuze, en kon worden uitgebreid met extra kasten. Programmeren was vrij complex en de 2500 belandde mede daarom vooral in elektronische muziekstudio's van bijvoorbeeld universiteiten. De 2500 speelt zelfs een rol in Spielberg's film Close encounters of the third kind.

De ARP 2600 uit 1971 met 3 vco's was een stuk compacter en had zelfs ingebouwde speakers en een galmveer. Het was een semi-modulaire synth dus hij werkte ook zonder patchkabels. Er zijn 3 versies van uitgebracht allemaal met een iets ander filter. De Korg ARP 2600 FS – waarvoor Korg met de originele ontwerper David Friend samenwerkte -is een vrijwel letterlijke kopie van dit apparaat en ook Behringer heeft er een wat vrijere kopie van aangekondigd. De 2600 was een stuk populairder dan de 2500, muzikanten als Stevie Wonder, Tony Banks, J. M. Jarre en Joe Zawinul maakten er vaak gebruik van. Edgar Winter maakte zelfs van het losse keyboard een soort primitive 'keytar' en het apparaat werd gebruikt voor de stem van R2D2 in Star Wars. In totraal zouden er zo'n 2 à 300 van gemaakt zijn.

 

 

In 1972 bracht ARP de Odyssey op de markt, een compacte en eenvoudig te bedienen synth, bedoeld als concurrent van de MiniMoog. Het apparaat werd een doorslaand succes. De Odyssey is misschien wat minder vet maar wel flexibeler dan een Mini. Ook hiervan zijn in de loop der tijd diverse variaties op de markt gekomen. Korg bracht in 2015 een re-issue van de Odyssey uit en ook Behringer heeft de Odyssey nagemaakt.

Het ging goed met ARP, het bedrijf ging naar de beurs en in 1976 zou het zelfs 40% marktaandeel op de Amerikaanse markt voor synths hebben. Het ging toen wel om relatief lage oplages, synths waren nog niet echt gemeengoed, en een ex-medewerker beweert dat ARP ook veel synths (Odyssey) weggaf aan bekende artiesten.

 

Vervolgens kwamen een aantal polyfone, minder bekende instrumenten op de markt waarvan sommige zeer succesvol waren, andere deden het veel minder goed.

Pro Soloist

Explorer

 

Pro DGX

String Ensemble (gelicenseerd van Solina)

De zeer succesvolle ARP Omni (een doorontwikkeling van de Solina)

 

ARP Axxe (een simpele Odyssey)

ARP Quadra

ARP Sequencer.

De Avatar die je via een gitaar kon aansturen en de

De Centaur hybride polyfone synth kosten veel ontwikkelinsgeld maar leverden weinig of niets op.

Mede door de Japanse concurrentie eind jaren 70 en een slechtebedrijfsvoering kwam ARP in financiële problemen en ging in 1981 failliet.

Hun laatste project kwam uiteindelijk in 1982 als de Rhodes Chroma op de markt.

In de documentaire 'Electromotive, The Story of ARP Instruments' vind je alle details van deze instrumenten en kun je ze ook horen.

 

In zijn rubriek Analogica heeft Allard Krijger diverse ARP synths besproken;

ARP 2600 in Interface 95

ARP Axxe in Interface 197

ARP Explorer in Interface 119

ARP Omni in Interface 174

ARP Pro Soloist in Interface 96

 

Het heeft een tijdje geduurd maar met de Korg en Behringer reissue's wordt ARP alsnog erkend als een van de grote namen in (analoge) synthesizers.

 

Music Afficionado

Allan R Pearlman Foundation

Korg ARP 2600 FS

Korg ARP Odyssey

Behringer Odyssey

zoeken
zoeken