Aquarium Sessions met Skinnerbox

Reis van 20 minuten door het fascinerende elektronische landschap van Skinnerbox

xtra 26-10-2019 11:21

Het Berlijnse duo Skinnerbox, Olaf Hilgenfeld & Iftah Gabbai, deed tijdens ADE 2019 een masterclass voor Ableton en kwam een dag later, 18 oktober 2019, naar onze redactie om een sessie te doen voor Aquarium Sessions. Ze kwamen aan vanuit hun hotel, op een bakfiets met al hun gear, gingen zitten en BAM het stond: ze speelden een 20 minuten lange, fascinerende, geheel geïmproviseerde sessie voor ons. Improvisatie is hun handelsmerk, zie ook het interview in Interface 232, oktober 2019 en het artikel in Musicmaker 471, december 2019.

Skinnerbox is een Berlijns elektronisch duo dat een indrukwekkende livereputatie heeft opgebouwd. Olaf Hilgenfeld en Iftah Gabbai zijn al sinds 2005 samen actief en ondertussen hebben ze wereld rondgereisd met hun speelse, op improvisatie gebaseerde elektronische show en brachten ze een mooie collectie aan tracks uit op diverse labels.

De sessie bij ons op de redactie was heel inspirerend. Z wilden graag één stuk spelen, in één keer op te nemen en te filmen, puur geïmproviseerd. Olaf Hilgenfeld: ‘Improviseren is echt helemaal ons ding. Daar kunnen we ons enorm in uitleven. Al sinds het begin improviseren we.’

Bekijk hier de sessie van ruim 20 minuten. 

 

En in deze video lichten ze hun werkwijze toe en lopen ze langs de gear en software die ze gebruiken. 



Met deze gear en software werd deze sessie gedaan:

Olaf Hilgenfeld
MacBook computer met Ableton Live
Minimoog
Livid DS1 midi controller
Motu UltraLite audio/midi interface

Iftah Gabbai
MacBook computer met Ableton Live, CV Tools, Max for Live en diverse custom software
Monome 64 midi controller
Zelfbouw midicontroller
Customized Moog Minitaur synthmodule
Motu UltraLite audio/midi interface
Elektron overhub

In 2014 maakte Skinnerbox hun debuut als softwaremakers met Time&Timbre, een drumsequencer/synthesizer voor Max For Live cq Ableton. Het was vooral toegesneden op hun eigen behoeften, maar bleek ook populair bij Ableton-gebruikers. Afgelopen jaar brachten ze in samenwerking met Ableton een nieuwe collectie Max For Live tools uit die CV Tools heet. Hiermee kun je onder andere cv/gate-signalen vanuit Live sequencen en Live besturen met signalen uit een modular.

Wat voor apparatuur gebruiken jullie zoal in de studio en bij live-performances?
Iftah: ‘We gebruiken voor liveshows verschillende set-ups, afhankelijk van de omstandigheden. Ik gebruik mijn laptop met Ableton Live natuurlijk, met een paar controllers die ik zelf gebouwd heb. Soms neem ik een eurorack-systeem mee en soms een synth, afhankelijk van de gig of sessie die we doen. Olaf gebruikt ook een laptop met Ableton en speelt eigenlijk altijd op zijn Minimoog. Behalve Live gebruiken we ook software die we zelf geschreven hebben.’

Wat doet die eigen software?
Iftah: ‘Te veel om op te noemen eigenlijk! Veel sequencing, tuning van de controller, lfo’s. Een deel van die software is uitgekomen als CV Tools; een ander deel is puur op onze eigen specifieke behoeftes toegesneden.’

Olaf: ‘In onze studio staat een modulair systeem en een hoop spullen van Elektron: Analog Four, Analog Rythm, Digitone Keys, Digitakt en Octatrack. Verder een Roland TR-606 en een achtsporen cassetterecorder. We hebben ook een Roland JX3p, een Juno-106 en een Jupiter-6 die momenteel gerepareerd wordt. En nog een Fender Rhodes die het prima doet als bijzettafeltje! We hebben best veel eigenlijk. We houden vooral van apparaten die voor elke functie een aparte knop hebben en die zijn vaak analoog.’

Iftah: ‘Niet dat we analoge puristen zijn trouwens. Ik vind digitale apparaten en software heel goed om audio te manipuleren tot op het bot. Voor de beats gebruiken we vaak de computer en ik hou er ook heel erg van om percussiegeluiden te maken van sounds die helemaal niets met percussie te maken hebben. Ik gebruik daar ook de modular wel voor.’

Kopen jullie regelmatig nieuwe spullen?
Iftah: ‘We hebben recent nog een geweldige preamp gekocht.’

Olaf: ‘Maar niet veel eigenlijk, in elk geval nauwelijks nieuwe spullen. We werken gewoon met wat we al hebben en dat is ruim voldoende.’

Iftah: ‘We hebben zo veel dat we eigenlijk niks nieuws nodig hebben. Omdat onze studio vrij klein is, is het ook niet handig om nog meer bij te kopen. We vervangen alleen soms de dingen die we niet gebruiken door iets anders.’

Zijn er apparaten die je heel graag zou willen hebben?
Iftah: ‘Niet echt. Ik zou eigenlijk eerder wat aan de akoestiek van onze studio willen doen.’
Olaf: ‘Ik zou wel een Korg MonoPoly willen hebben. Ik hou vooral van simpele apparaten. De Jupiter-6 bijvoorbeeld, daar kun je heel veel mee doen. En de Minimoog is heel simpel, maar het concept zit waanzinnig goed in elkaar.’

Gebruiken jullie allebei een modular?
Iftah: ‘Vooral ik eigenlijk.’
Olaf: ‘Voor mijn handen is eurorack gewoon te klein. Ik heb grote knoppen nodig.’

Hoe ben je begonnen met modulars?
Iftah: ‘Ik woonde in 2011 in Stockholm en daar leerde ik de EMS Elektronmusikstudion studio kennen, een van de oudste elektronische studio’s ter wereld. Daar hebben ze een prachtig Buchla 200-systeem. Ik heb daar vaak gewerkt en ook nu nog kan ik er altijd terecht. Ik werd helemaal verliefd op die Buchla. Ik had zelf niet het geld om er een te kopen, dus ben ik bij eurorack terecht gekomen. Ik gebruik mijn modular wel veel minder dan vroeger. De eerste jaren kwam ik eigenlijk te weinig aan muziek maken toe. Ik experimenteerde heel veel en was constant op zoek naar de ideale set-up. Ik heb nu twee kleinere systemen; één voor livegebruik en één West Coast-georiënteerde versie voor de studio, gebaseerd op Endorphin modules waar ik erg dol op ben. Het modulaire rack voor de liveshows bevat meer traditionele subtractieve modules. Sinds we CV Tools For Ableton hebben gemaakt, gebruik ik hem weer veel vaker. Dingen als stemmen en kalibratie zijn daarmee veel eenvoudiger geworden.’

Hoe gebruiken jullie Ableton bij shows en in de studio?
Iftah: ‘Ik gebruik het voor samples, voor sequencing en als daw in de studio, ook voor de eindmix.’
Olaf: ‘Ik gebruik Ableton eigenlijk alleen als effectenrack: ‘compressie, reverb, distortion, dat is het zo’n beetje. Ik heb mijn laptop vaak zowat dichtgeklapt op het podium, omdat ik liever niet afgeleid word door het scherm.’

Hoe zijn jullie met Max For Live aan de slag gegaan?
Iftah: ‘We werken allebei al een jaar of 15 met Max.’
Olaf: ‘Soms hebben we simpelweg iets nodig dat nog niet bestaat, en met Max-programming kun je dat dan zelf maken. Als je er de tijd voor uittrekt en toegewijd bent zoals wij, kun je met Max hele nuttige dingen maken.’

Iftah: ‘We zijn nu trouwens ook bezig met hardware die we zelf bedacht hebben. Ik kan er nog niet te veel over vertellen.’

Olaf: ‘Het moet eigenlijk eerst af zijn.’

Iftah: ‘Het is een heel leuke ambient machine. We knutselen hier in de studio aan allerlei spannende dingen. We hebben al een werkend prototype van die ambient machine, en nu zijn we een produceerbare versie aan het maken. Het is niet echt Arduino, maar wel een vergelijkbaar platform. Net als bij CV Tools is het niet bedacht vanuit het idee om er geld mee te verdienen maar puur omdat we het zelf nodig hadden. We hebben trouwens nog veel meer plannen op dit gebied.’

Zijn jullie ook betrokken bij de ontwikkeling van Ableton Live?
Iftah: ‘Niet officieel, maar ze vragen wel vaak onze mening over features waaraan ze werken.’
Olaf: ‘We kennen de mensen die bij Ableton werken goed, dus de relatie is prima.’

Gebruik je verder plug-ins of andere software?
Iftah: ‘Ja vooral Ableton plug-ins, Operator en Wavetable bijvoorbeeld. We hebben niet enorm veel plug-ins, wel een stel effecten van Valhalla. Verder Permut8 en Echobode van Sonic Charge. Soms gebruik ik iets van Waves als een multiband limiter, maar verder vooral wat in Ableton zit. De meeste processing is trouwens al in de sample zelf gedaan.’

Zijn er artiesten waar jullie graag mee zouden werken?
Olaf/Iftah: ‘Eh... John Lennon, Miles Davis (hilariteit).’

Interview door Peter Hoeks 

Aquarium Sessions is een project van van Interface. Musicmaker, Gitarist, Slagwerkkrant en De Bassist; media for musicians.

Deze aflevering is mede mogelijk gemaakt door Ableton
Met dank aan Jan van der Gaag en Maurits Boegman.

Aquarium Sessions wordt mede mogelijk gemaakt door Q-Factory Amsterdam.
Powered by Audient, Auralex, Blue, Bose, Tama

Camera: Paul Scheepmaker & Alexej Bakun
Video-coördinatie & Editing Paul Scheepmaker
Mastering: James Powell

Opnamelocatie: Aquarium Sessions - Keijser 18 Mediaproducties - Q-Factory, Atlantisplein 1, Amsterdam

Met dank aan: Q-Factory, Bouke Bijlsma, Chris Dekker, Jean-Louis Gayet, Marcel Willemsen, Ronald Willemsen, Erk Willemsen, Pro Media Connect, Hoshino Benelux, Bose.

zoeken
zoeken