aanmelden
Microfoons om drums op te nemen - Juan van Emmerloot
Video en extra's bij het interview in Interface 243
xtra 14-01-2021 13:05
'Mijn motto is: drums moeten natuurlijk klinken, althans als ze uit mijn studio komen’, aldus Juan van Emmerloot, drummer, producer, opnametechnicus en docent. We spreken hem in zijn studio in ‘s Graveland. Over de juiste microfoon bij de juiste trommel op de juiste plaats, over drums mixen, en de praktijk van studiodrummen anno 2020. In Slagwerkkrant 221 (januari-februari 2021) vind je het uitgebreide interview. Hier op Slagwerkkrant.nl kan je de bijbehorende (Engelstalige) video bekijken, waarin hij zijn microfoons stuk voor stuk doorneemt.

Ook slot kan je hier ook een video bekijken waar je Juan in de studio ziet spelen voor de opnames van het nieuwe Ayreon album. 

Sound vertalen naar opname
Juan van Emmerloot: ‘Je zit als drummer achter je instrument en je hebt een specifiek idee hoe die kit moet gaan klinken. Dat moet zich vervolgens vertalen naar de opname. En dan moet je het ook nog eens uit de speakers zien te krijgen. Maar wat er uit die speakers komt, is helemaal niet het drumstel. Ik heb moeten leren om niet als drummer te mixen, maar ik heb tegelijkertijd geleerd een productie intact te houden door niet te veel foefjes uit te halen.’

Audio-Technica microfoons
Voor zijn studio – in een monumentaal pand in ‘s Graveland – heeft Juan van Emmerloot een endorsement met Audio-Technica microfoons. Hij zet ze in voor opnamen van eigen producties, voor opnamen in opdracht en – onder de naam Groove Impact Academy – voor het begeleiden van drummers, onder meer om hen in aanraking te brengen met verschillende opnametechnieken. Maar ook buiten de studio gaat hij graag op stap met zijn eigen mics, en zet hij ze in waar mogelijk.

Van Snowy White tot Ayreon
Van Emmerloot wordt regelmatig ingehuurd voor tournees met internationale artiesten en is vast bandlid van de Stef Burns League. Hij werkte met musici van wereldfaam zoals Snowy White, Walter Trout, Steve Lukather, Gary Moore, Chris Rea en David Gilmour. Als sessiemuzikant bezocht hij alle grote Nederlandse studio’s. Onlangs speelde hij in de Sandlane Recording Studios nog het nieuwe album van Ayreon in: Transitus (zie kader). Daarnaast brachten die sessies hem in vooraanstaande studio’s, onder meer in Engeland en Italië. (Alex Buurman)

Bekijk de video 'Recording Drums As Natural As Possible'.  



Microfoonkeuzes
In de studio en bij liveoptredens gebruikt Juan van Emmerloot ruwweg dezelfde set microfoons. ‘Voor de hogere toms gebruik ik twee klemmicrofoons: ATM350’s. 

 

Audio-Technica ATM350 voor de toms

‘Op de floortoms heb ik nu de AE3000 condensatormicrofoons. Die pakken het geluid van de floors heel mooi op. Ik heb ze ook een keer geprobeerd op de hoge toms. Het enige wat daar lastig bij was, is dat ze daar te veel snare oppakken. De ATM350 is veel beter op de tom gefocust.’

Audio-Technica AE3000 voor de floortom

‘Voor de snare heb ik allerlei microfoons van Audio-Technica uitgeprobeerd, allerlei advies gekregen en bijvoorbeeld ook de AE2300 gecheckt. Allemaal dynamische microfoons. Ik gebruik uiteindelijk de hypercardioïde ATM650. Die heeft weliswaar minder output dan een SM57, maar je hebt veel meer brilliance, die je dan niet ergens anders vandaan hoeft te halen, bijvoorbeeld vanaf de onderkant van de snare. Hij is zéér natuurgetrouw: je hoort de snaredrum als een snaredrum.

Audio-Technica ATM650 voor snaredrum

‘Op de hihat gebruik ik de ATM450 condensatormicrofoon. Die heb ik ook wel eens op akoestische gitaar gebruikt en dat werkte ook goed. Het is een side address mic en je kunt ’m dus onder een hoek plaatsen, waarbij de hihat in feite de snare afschermt. Je zet ‘m dan op een laag statief, zodat die bij video-opnamen ook niet zo in beeld komt.’


Audio-Technica ATM450 voor de hihat 

‘Voor de bassdrum heb ik de AE2500; nogal een slagschip. Hij heeft twee kapsels, dynamisch en condensator, maar in dit specifieke geval gebruik ik alleen de condensatorkant; er ligt een andere dynamische mic ín de ketel. Uiteraard kun je die twee ingebouwde mics in de AE2500 wel tegelijkertijd gebruiken, er komen twee xlr’s uit, dus je kunt ze gescheiden opnemen, maar je moet dan bij het mixen goed in de gaten houden welk geluid je wáár uit haalt. Als je bij het dynamische kapsel het laag affiltert en daar juist het mid van gebruikt, en bij de condensator het mid wegfiltert, houd je een mooie tik over. Het diepe laag komt dan uit de condensator.

Audio-Technica AE2500 voor de bassdrum

‘Als ambiance-mics in de studio gebruik ik AT2035’s. Ze gaan ook live mee. Het zijn niet zulke extreem dure microfoons, maar ze kunnen de druk gemakkelijk aan. En live neem je ook geen heel dure studiomicrofoons mee, want dan moet je er veel voorzichtiger mee omgaan. Bijvoorbeeld de 2050’s die ik heb. Je zou zeggen: die zijn hetzelfde, maar je hoort gewoon klankverschil. Ik kan dat niet zo goed uitleggen, want ik ben wat dat betreft niet zo’n technisch persoon.’

(foto's microfoons: Reinout Bos)

Lees Interface 243, feb-maart 2021, voor een nog veel uitgebreider achtergrondverhaal over de microfoonkeuzes van Juan. 

Juan van Emmerloot in de studio met Ayreon
Arjen Lucassen werkt met zijn Ayreon-projecten altijd met Ed Warby. Voor het gloednieuwe album Transitus – kwam in oktober binnen op één in de albumlijst van de Dutch Charts! – is dat niet het geval. Hij vertelt ons: ‘Ik heb 35 jaar geleden ooit iets met hem opgenomen. Ik heb weer contact met hem opgenomen. Het was meteen van: wat een te gekke gozer is dat toch. En hij is goed bezig; hij is nog beter dan hij destijds was. Hij heeft die funky en jazzy feel, maar hij heeft ook power. Hij snapt bijvoorbeeld een wat zwaarder nummer als Get Out! Now! ook. Ik heb in het verleden ook wel met een ander soort drummers gewerkt, maar die snapten vaak dat beuken niet. Dan gingen ze heel raar zitten hupsen op hun krukje. Die feel moet je gewoon hebben, die Rammstein-feel. Juan heeft die ook. Hij heeft een eigen studio. Daar ben ik samen met hem bezig geweest om te kijken wat hij op bepaalde stukken zou spelen en daar de nummers ook echt op aan te passen.
Juan van Emmerloot: ‘In december 2018 hebben Arjen en ik bij mij in de studio het concept uitgewerkt voor het hele album. Natuurlijk had hij een en ander al bedacht, maar hij wilde zich vooral laten inspireren door mijn andere manier van drummen. We hebben zo’n kleine twee maanden de tijd genomen om het voor te bereiden, zodat we daarna in twee dagen tijd alle 26 stukken bij de Sandlane studio konden opnemen... Dat is ruim gelukt!’ (Kevin Pasman)

Lees het volledige artikel in Interface 243, februari-maart 2021
Of bestel ’m bij ons via Muziekmagazines.nl


foto door Reinout Bos

Waarom niet hier kijken vaginale beschwerden
extra coupon korting pillen-zonder-voorschrift.com