ADE Sound Lab 2018 reports Part 1 - In The Studio With

Interface presenteert Reinier Zonneveld, Joran van Pol en Ellis

Events 26-10-2018 01:10

Op zaterdag 20 oktober vonden in de Interface Magazine Studio van De Brakke Grond drie In The Studio With-sessies plaats, gehost door Interface: Reinier Zonneveld, Joran van Pol en Ellis. Ook was er een sessie met Awanto 3 gepland, maar die moest wegens ziekte op het laatste moment afzeggen.
Lees in dit artikel heel veel praktische tips die tijdens de sessies naar voren kwamen.

door Ben van het Veld

Amsterdam Dance Event vond plaats van 17-21 oktober 2018. In dit artikel vind je wat we noteerden tijdens de sessies van Reinier Zonneveld, Joran van Pol en Ellis.

Klik hier voor het verslag van allerlei andere activiteiten die voor dj’s, muzikanten en producers interessant waren tijdens ADE 2018.

En klik hier voor alles wat we aan nieuwe gear en software tegenkwamen op het Gear Test Lab tijdens ADE Sound Lab 2018. 

Interface presenteert 'In The Studio With...' 

In The Studio With... Reinier Zonneveld
Doe-het-zelf kicks en hihats
Hij is een van de rijzende sterren aan het Nederlands producerfront. Tijdens zijn studie Econometrie kocht hij zich blauw aan synthesizers, om zich na zijn afstuderen geheel te richten op de muziek. Dat was eind 2015 en sindsdien gaat het keihard. Hij kreeg releases op Oliver Koletzki’s Stil Vor Talent, Carl Cox’s Intec, Richie Hawtin’s Minus en deed twee officiële remixes voor Moby. Hij tourde inmiddels op alle continenten en scoorde een Beatport nummer 1-hit Things We Might Have Said, die ook te vinden is op zijn album Megacity Servant uit 2016. Nu heeft Zonneveld zijn eigen label Filth on Acid, waarop hij onlangs de singles Snakecharmer en Inferno uitbracht.

‘Wat ik probeer, is altijd beginnen met een duidelijk idee van wat ik wil gaan maken’, steekt Zonneveld zijn masterclass van wal. ‘Zulke ideeën krijg ik bijvoorbeeld van wat ik op straat hoor, zoals geluiden, ritmes en melodieën. Die neem ik dan meteen op. Voor deze sessie met jullie, heb ik zoiets niet, dus begin ik met gewoon met een sound en een ritme.’

1 op 1000
Hij tekent een aantal midinoten achter elkaar in, en maakt die hoorbaar met een eenvoudig geluid. Die noten verlaagt hij tot een bassgeluid. ‘Het is belangrijk dat de kick dezelfde toonsoort heeft als de bass, wat niet betekent dat de toonhoogte van de kick moet meegaan met de melodie in de basslijn: de kick blijft op dezelfde toonhoogte’, vertelt Zonneveld. ‘Niet alleen omdat dat beter klinkt, maar ook omdat je er mee voorkomt dat die sounds elkaar uitdoven door faseverschillen.’ En dat laat hij horen. ‘Kicks maak ik liever zelf. Er zijn natuurlijk samplepacks, maar daar vind ik tussen 1000 kicks er misschien één die een beetje klinkt.’ En dat demonstreert hij al browsend door een samplepack. Hij stelt: ‘Twijfel je over je kicksound, neem dan een 'klassieke' sound, zoals een 909 of 808. Die hebben al miljoenen keren bewezen te werken. Dat simpel en natuurlijk ook saai, maar het werkt gegarandeerd. Dus beter zoiets, dan iets specials, waar mensen niet op blijken te gaan dansen. Ik wil dat de kick op elke tel hetzelfde klinkt. Daarom gebruik ik ook geen externe apparatuur.’ Hij laat met de sinusvorm van de kick zien, hoe de basslijn de kicksound deels wegdrukt. ‘Daarom moet je dus sidechainen en dat doe ik met Volume Shaper van Cableguys’, zegt Zonneveld. ‘Die kan je zo instellen dat hij alleen onder een bepaalde frequentie werkt.’

Kick met galm
‘Belangrijk is ook je arrangement’, benadrukt Zonneveld. ‘Stel je hebt een kick die mooi in het laag doorloopt en je verzint daar een basslijn bij met veel sublaag, dan zal een subspeaker de resultante van die twee sounds weergeven. Stel, je zou voor die beide geluiden een aparte speaker hebben, dan ga je nog het resulterende geluid horen, want de twee sounds mengen zich na weergave door de speaker in de lucht, ook met de reflecties vanaf de muren. Let je ook op dit soort dingen tijdens het songwriten en producen, dan mixt het arrangement zich bijna vanzelf.’ Nu zet hij reverb op de kick... ‘Hij klinkt droog. Met wat reverb kan je wat leven hierin brengen. Ik neem nu één kickslag met reverb op, want als je de reverb aanzet, dan krijg je elke kickslag een andere reverbklank, zo werkt dat en dat wil ik niet, ik wil een constante kicksound. En omdat het een stereoreverb is haal ik de stereoinformatie onder de 110 Hz uit deze sound. Stereo in het laag heeft geen zin, omdat je brein dat niet herkent, want de golflengtes van laag geluid zijn veel breder dan de afstand tussen je oren, waardoor je niet meer hoort uit welke richting het geluid komt. Het laag wordt in de meeste clubs dan ook mono weergegeven, via de subs.’

China
‘Een compressor zet ik nooit op mijn kicks, omdat het een door mijzelf elektronisch gegenereerd geluid is. Saturation zet ik er wel altijd op. Dat effect is hoorbaar en ik kan het je laten zien. Kijk, de toppen van deze sinus zijn nu een beetje plat. Hihats maak ik ook graag zelf. Dat doe ik met witte ruis. Ik gebruik er ook samples of loops voor, maar daar zit meestal ook andere 'shit' in. Vaak layer ik die sounds en stuur ze dan allemaal door één groupchannel. Met de structuur van mijn songs experimenteer ik maar heel weinig, omdat het één werkt en het ander niet. Wees daar dus niet te origineel mee. Behalve in China. Daar liet ik eens eerst alleen een kick lopen. Het publiek deed niets. Toen startte ik de claps en los gingen ze...’

 

In The Studio With... Ellis
Officieel én officieus remixen
The Essentials of Remix luidt de titel van deze In The Studio With-sessie met de Engelse producer Ellis. Hij is pas 21 maar heeft al furore gemaakt met zijn remix van Ed Sheeran’s Shape of You die op Youtube al 50 miljoen keer bekeken is, de talloze indrukwekkende Launchpad-versies nog daargelaten. Met Laura Brehm bracht hij onlangs de single Start Over uit. Zijn talent ontwikkelde zich door te luisteren naar allerlei stijlen, van punk tot jazz, van Muse tot Zero7, en als bassist in bands te spelen. Vanaf 2016 heeft hij zich toegelegd op elektronische muziek, met de remix als specialisatie. Hij maakte remixes voor artiesten als James Blunt en Major Lazer. Hoe hij dat aanpakt, legt hij uit in zin In The Studio With-sessie.

Ellis behandelt in één uur tijd twee soorten van zijn remixes uit: de officiële en de officieuze. Als voorbeeld van de eerste soort, waarvoor hij stems krijgt aangeleverd, kiest hij de remix die hij heeft gemaakt van het nummer Melody, een collab van Lost Frequencies en zanger James Blunt.

Het begin
‘Ik kende het nummer nog niet, dus ik kon er met frisse oren mee aan het werk’, vertelt Ellis. ‘De zang vind ik powerful en niet simpel. Daar heb ik mijn aandacht eerst op gericht. Na het bepalen van de toonsoort heb ik akkoorden rond de zang gezocht. Daar ben ik mee gaan spelen met ES2, de virtueel analoge synthesizer die standaard in Logic zit. In het begin kwam ik op een ritmische 'pluck' sound, van heel veel 'voices', unisono, met een beetje modulatie en reverb. Daar deed ik een cowbell en een kalimba overheen, om het wat organischer te maken. Deze sounds gaan door OTT, van xFer. Het is een multiband compressor die ik vooral het laag van deze sounds laat wegdrukken en het hoog laat oppeppen.’ En hij laat horen dat ze zonder OTT heel er veel minder krachtig klinken. ‘Verder zit er wat reverb op, wat xFer Dimension Expander en een sample delay die aan één kant iets vertraagt, zodat het breed gaat klinken. Om er een lekkere groove aan te geven, voegde ik er wat percussie en claps aan toe. De kick begint niet op elke tel, dat komt verderop in de song wel. Dit doe ik vaker in mijn remixes.’ Ook Ellis gebruikt Volume Shaper om te sidechainen. Hij heeft een truc om dat in Logic te doen: ‘Je gebruikt Volume Shaper dan meer als instrument in plaats van als effect’, stelt hij. ‘Wat je allemaal wil sidechainen stuur dat naar een bus met Volume Shaper en teken daar het volumeverloop in. Met een hele cleane sound tot gevolg.’

Drop
Dan komt hij bij de eerste drop waarin een melodie klinkt. ‘Denk niet heel erg lang na over een melodie’, zegt Ellis, ‘de eerste ingeving is vaak de beste. Opbouwen vanuit de drop doe ik verder met de zang, de drums, maar dan wel op elke tel een kick, en een bassline. Daarvoor start ik met een simpele sound, een zaagtand of een blokvorm, met wat distortion. Sommige noten geef ik een langere attack, of een anderszins andere envelop. Ook layer ik de sound. Soms met een sample, zoals hier. Allemaal om te voorkomen dat het gaat klinken als een standaard basslijn. Alle bassounds gaan door een bus, waar ik alles onder 100 Hz, afhaal. Dan kom ik bij de leadsound. Hier ook uit de ES2, dit keer met 12 licht ontstemde stemmen. Daar doe ik altijd een noise-laag overheen, om het dikker te maken en de hoge frequenties te accentueren. Het geeft ook meer controle over elke layer. Stuur alle lead layers ook door een bus. Pas in de drop op met reverb, want op een goede leadsound wordt het al gauw te veel. Dan klinkt het niet meer ‘in your face’. Je kan de reverb er bijvoorbeeld wel steeds heel kort aanzetten op noten en akkoorden die je langer wil laten klinken, of juist een effect wil geven. Maar als reverb niet echt nodig is, skip het dan. Vervolgens zou ik volume gaan automatiseren. Over het algemeen adviseer ik: hou de drop simpel. Bijvoorbeeld met een 4/4-kick en wat percussie en wat kleine korte sounds. Maar pas op dat de drop niet alle energie op de dansvloer laat wegvloeien. De kick mag bijvoorbeeld niet lang weg zijn.’

Deadline jezelf
Iemand merkt op dat er wel 170 kanalen in het project zitten. Hij bekent: ‘Ja, dat is teveel. En dit is nog niet eens het grootste project. Dat was wel 260 kanalen. Maar veel minder is veel beter.’ Op de vraag hoe lang hij aan dit nummer heeft gewerkt, antwoordt hij dat het twee dagen waren. Hij raadt aan jezelf altijd een deadline te geven. En mixen doet hij zelf, maar masteren laat hij doen.

Tot slot gaat hij in op de officieuze, oftewel de 'bootleg' remix. Die was van het nummer Happy Now, van Zedd en Elly Duhé. Het belangrijkste verschil is dat hij hier dus géén stems van kreeg. Dus was het kwestie van bestaande stukken gebruiken en er bijvoorbeeld elementen en effecten aan toevoegen. Ook heeft hij het tempo een heel klein beetje verhoogd.

 

In The Studio With... Joran van Pol
Presets en samples zijn net groenten....
Hij brengt de ene na de andere ep uit. De meest recente, Immediate, zag eind augustus het levenslicht. Al vanaf z’n elfde is hij bezig met elektronische muziek, en werd al vroeg ontdekt door Richie Hawtin en Dubfire, bij wie hij zijn eerste muziek uitbracht. Sinds 2016 runt hij zijn eigen label, FADE, met minimalistische, deep techno. Van Pols dj-set-up centreert zich rondom Traktor, waarvandaan hij vier decks aanstuurt, die via z’n geluidskaart naar de Xone:92 mixer gaan. Ableton Live en Native Instruments Maschine MK3 gebruikt hij daarnaast, vooral voor extra drums, maar ook om audio van de Xone:92 naar de MK3 te processen. Zo kan hij zijn favoriete effecten toepassen.

In zijn laptop staat een leeg session scherm in Ableton Live open. ‘Laten we ‘from scratch’ beginnen’, trapt Van Pol af. Naast zijn laptop staat een Maschine (ja, van Native Instruments) en een mixer. ‘In mijn studio heb ik meer apparatuur, maar ik werk vooral 'in the box', vervolgt hij. ‘In vergelijking met veel van mijn collega's hanteer ik vaak een omgekeerde werkwijze, zou je kunnen zeggen. Van 'workflow' veranderen helpt creatieve blokkades te voorkomen. Dus nu begin ik niet met kick, hihat, bassline of dergelijke, maar met de synths.’ 

Freeze
Hij opent Massive, zijn favoriete plug-in hiervoor en browst al luisterend door de presets, op zoek naar een atmosferische sound. ‘Presets en samples gebruiken is niet erg, als je er maar wat eigens van maakt. Voor het koken van een maaltijd is het toch ook niet noodzakelijk dat je je eigen groente kweekt?’, ventileert hij zijn mening hierover en legt vervolgens uit wat hij met de gevonden sound doet: ‘Deze sound klinkt goed, maar is niet lang genoeg. Dat los ik op met een reverb met een freeze-functie. De reverb blijft dan eeuwig doorklinken; er zit dan geen decay op. Dit converteer ik naar audio, want ik wil er wél een einde aan en ik wil dat het steeds hetzelfde klinkt. Met de audioversie heb ik één werkversie van die sound, die ik kan tweaken. Nu zoek ik een lead sound. De twee sounds die ik dan heb, laat ik elkaar vragen en antwoorden, zeg maar.’ Na weer wat zoeken in onder andere Monarch, Razor en Carbon 2, vindt hij in de library van Ableton een soort snare sound. Die wil hij 'shapen': hij haalt het laag eraf. Dan een RC24 reverb erop.

Eerst creëren
‘Wat ik tot nu toe heb gedaan en waar ik nu dus mee bezig ben, kan je sound design noemen’, stelt Van Pol. ‘Hoewel ik hierbij effecten gebruik en andere dingen doe die in feite geluidstechnisch zijn, staat dit allemaal in het teken van het creëren. Meestal ga ik pas een volgende dag mixen, waar ook weer 'tech stuff' voor nodig is. Om de kick ruimte te geven, werk ik liever met de plug-in 'Volume Shaper', van Cableguys, dan met sidechain compressie. Is veel gemakkelijker. Ik ben ook niet erg goed in compressie, dus gebruik ik het weinig. Met eq en levels werk ik wel.’

 
Supernieuwsgierig
De atmosferische sound klinkt nu goed, dus nu begint hij pas met drums en bass. Van Pol: ‘ Ik layer altijd drie of vier kicks. Daar gebruik ik een frequency-analyser voor en let ik op de toonsoort. De hihat zet ik met de functie 'Time offset' vaak 6 of 7 milliseconden naar voren, want dan klinkt het geheel sneller. Voor de bassline zoek ik nu een simpele sound in de Moog-emulatie Monarch. Zonder modulatie, want ik wil een constante klank. Nu doe ik dit erg snel, maar met dit fundamentgedeelte van een song ben ik normaal makkelijk een week bezig. En als dat klaar is, dan ben ik dus supernieuwsgierig naar hoe ze, het fundament en het atmosferische deel, samen klinken. Dan kopieer ik alle elementen naar de arranger view. In deze fase komen er meestal nog wat ritmische elementen bij, tot er gemiddeld in een song in totaal ongeveer 20 sounds zijn. Bij het arrangeren werk ik vanuit het midden van de song, want begin en eind zijn standaard voor dj's.’

Overige ADE-verslagen op Interface.nl

Klik hier voor het verslag van allerlei andere activiteiten die voor dj’s, muzikanten en producers interessant waren tijdens ADE 2018.

En klik hier voor alles wat we aan nieuwe gear en software tegenkwamen op het Gear Test Lab tijdens ADE Sound Lab 2018. 

zoeken
zoeken