Filmcomponist Hans Zimmer vertelt in filmdocu Dune 2 over de Osmose van Expressive E

Lees onze test van de Osmose online

Merknieuws 12-12-2024 16:30

De Osmose synth van Expressive E hebben we getest in Interface 257, juni-juli 2024. Allard Krijger schreef: ‘Soms verschijnt er een synthesizer die alle voorgaande synthesizers doet verbleken. De Yamaha DX7 was zo’n synth, net als de VL-1. Ook de Osmose van Expressive-E is zo’n innovatief instrument.’ Filmcomponist Hans Zimmer vertelt in een vandaag gereleasde documentaire voor Expressive E hoe hij de Osmose synth gebruikt in de score van Dune 2: ‘Dit had 100 jaar geleden gebouwd moeten worden - het zou wel eens het verhaal van de 21e-eeuwse muziek kunnen worden’. Kijk hier op Interface.nl de video. En herlees de test nog eens.

Download de pdf van Osmose review hier.

De videodocumentaire 'Hans Zimmer - Scoring Dune 2' geeft kijkers inzicht in hoe Zimmer en zijn team de epische en futuristische score van de film componeerden.

In de documentaire legt Zimmer uit dat hij een traditionele orkestrale score voor de Dune-serie wilde vermijden om de film, een sci-fi gebaseerd op Frank Herberts roman Dune uit 1965, in een ander universum te plaatsen: 'Waarom kunnen we niet geloven dat er nieuwe instrumenten zullen zijn, dat er nieuwe sonische texturen zullen zijn?', zegt Zimmer. 'Waarom kunnen we geen nieuwe dingen uitvinden die ons niet op een vreemde manier aan het verleden doen denken?'

In zijn zoektocht naar “unieke geluiden” voor de partituur gebruikte Zimmer de Osmose, het Expressive E en Haken Audio ontwikkelde instrument dat hem naar eigen zeggen in staat stelde om 'de muziek van een denkbeeldige toekomst te spelen'. 'We hadden een of twee [Osmoses],' zegt medewerker Steven Doar, ‘en we begonnen ermee te spelen, toen zei Hans "we hebben er nog vijf nodig!"'.

Augmented Keyboard Action 
Osmose, aangekondigd in 2020 maar vorig jaar uitgebracht, is een MPE-enabled synthesizer en controller die performers drie dimensies van controle biedt vanaf elke toets, dankzij de AKA-technologie (Augmented Keyboard Action).

De eerste dimensie is het indrukken van de toetsen, de tweede is de polyfone aftertouch van de synthesizer en de derde is de zijdelingse beweging van de toetsen, mogelijk gemaakt door het verhoogde toetsenbed van de Osmose. Naast Hans Zimmer heeft Osmose sinds de release een aantal beroemde gebruikers gekregen, waaronder Flying Lotus en Jean-Michel Jarre.

'In plaats van een stuk technologie in de kamer, heb je ineens een andere muzikant in de kamer, waar je een gesprek mee hebt,' zegt Zimmer over Osmose. 'Voor ons was het een voor de hand liggend iets toen het eenmaal bestond. Jullie hebben een instrument gebouwd voor Dune, dus daar moeten we gebruik van maken. Jullie hebben een enorme hoeveelheid tijd besteed aan het bouwen van precies het instrument dat 100 jaar geleden gebouwd had moeten worden.'
De documentaire geeft een fascinerend kijkje in hoe Osmose werd gebruikt om gesynthetiseerde zanglijnen voor de partituur te maken. “Hans had een idee voor een heel lange zangpartij die gewoon door zou gaan in een paar scènes en constant zou evolueren,” zegt Doar. “Het was het idee dat er binnen één noot zoveel kan gebeuren. Dat is wat [de Osmose] doet,” voegt Zimmer toe.

Christophe Duquesne, instrumentontwerper voor Haken Audio, legt in de video uit hoe het team een sample van de stem van muzikante Molly Rogers omzette in een synthpatch met behulp van de resynthesefunctie van Osmose, waardoor ze niet alleen de stem konden spelen, zoals je zou doen met een sampler, maar ook de timbrale kenmerken in realtime konden manipuleren via het expressieve toetsenbord van het instrument.
(Matt Mullen)

Meer over de Osmose op de site van Expressive E! 

 

zoeken
zoeken