Release van de Week: Holly Herndon - Proto

Vandaag verschenen - 10 mei 2019

Muzieknieuws 10-05-2019 09:52

De componiste/producer Holly Herndon komt vandaag uit met haar nieuwe album, Proto, inmiddels haar derde. Bijzonder is dat ze dit album heeft gemaakt met behulp van Artificial Intellegence (AI), met het door haar zelf ontwikkelde systeem Spawn.

Elke vrijdag verschijnen er honderden nieuwe albums. De Interface-redactie pikt er elke vrijdag een uit om voor te stellen, inclusief video en een Spotify-playlist.

Er zijn al veel varianten van AI, maar Holly Herndon heeft een andere insteek genomen. Volgens haar zijn de meeste AI’s ontworpen voor grote bedrijven. ‘Ik wil geen muziek laten schrijven, maar ik wil een nieuw geluid en een nieuwe esthetiek vinden. Het grote verschil is dat we Spawn als een lid van de bezetting zien, in plaats van als een componist. Zelfs als ze improviseert zoals muzikanten dat doen, schrijft ze het stuk niet. Ik wil de muziek zelf schrijven!’

Beluister hier een single van het nieuwe album. 

Het systeem heeft ze zelf ontworpen. Het kan muzikale ideeën nabootsen, interpreteren en verder ontwikkelen. Vaak ontdekt Herndon hierdoor elementen in haar eigen composities waarvan ze zich zelf nog niet bewust was. Herndon werkte samen met de AI-expert Jules LaPlace in haar zoektocht naar nieuwe geluiden.

Spawn werd vorig jaar voor het eerst aan ons geïntroduceerd met de single Godmother. Deze track is geproduceerd door de Amerikaanse producer/dj Jlin. In de track mompelt de AI als een baby uit Berghain. Dit staat symbool voor de technologie die gebruikt is, die nog in de kinderschoenen staat. Herndon vergelijkt Spawn met de opnametechnieken die in 1900 werden ontwikkeld. Luister hieronder de track waar Spawn voor het eerst gebruikt werd:

Platform
Op het vorige album, Platform, maakte Herndon nog geen gebruik van Spawn. Het schrijven en produceren ging daar erg procesgericht, in die zin dat er eerst materiaal werd gemaakt en vervolgens werd daar weer nieuw materiaal van gemaakt. Dat alles verwerkt ze in het uiteindelijke nummer. Daarnaast voert ze nog veel veranderingen door in het remixen. ‘Het is eigenlijk best grappig. Ik remix vooral mezelf, omdat ik het niet echt leuk vind andere mensen te remixen.’

Bekijk hieronder een videoregistratie, gemaakt van haar interessante lezing op het Loop-festival van Ableton, 2016. 

Beluister hieronder het gehele album:


zoeken
zoeken