Review van de Pioneer Toraiz AS01 monofono analoge synth

Samenwerkingsproject Pioneer en Dave Smith Instruments

Merknieuws 28-06-2018 09:06

De nieuwste loot aan de stam van Pioneer's Toraiz-serie, die in samenwerking met Dave Smith Instruments tot stand wordt gebracht, is de AS-1 monofone analoge synthesizer. In Interface 219, juni 2018, test Stefan Robbers deze nieuwe synth, speciaal bedoeld om dj's extra sounds te geven. Lees de test hier en bekijk de demovideo's.

De AS-1 is het tweede product in de Toraiz-serie van Pioneer. Deze keer is het een heuse analoge synthesizer geworden. Het uiterlijk is modern, maar hoe zit het met de binnenkant?

Toraiz is een instrumentserie van Pioneer die vooral ontworpen is om dj’s extra geluiden en beats te geven tijdens het draaien. De AS-1 is het tweede instrument in de reeks, waarin eerder de SP-16 sampleplayer verscheen (zie Interface 210). De AS-1 is een monofone, analoge synthesizer met effecten en sequencer, in een compacte, maar degelijke, metalen desktopuitvoering. Er zit een 1-octaafs touchkeyboard op, een touchslider, en zes knoppen die specifieke synthparameters besturen. Dan zijn er nog een viertal encoders, een klein oled-display en drukknoppen om zaken als de effectsectie direct aan/uit te kunnen zetten. Achterop vinden we midi-in en out/thru, usb, stereo-uitgang, triggeringang en een hoofdtelefoonaansluiting. De AS-1 werkt met een externe voeding.

Hey dj
Het design sluit aan bij de SP-16, waarmee je de AS-1 ook kunt bedienen; zo kun je klanken kiezen en parameters besturen. Vanuit een SP-16 of de Pioneer DJS-1000 kun je de AS-1 ook triggeren met een pad en dit opnemen in een pattern/song van de SP-16. Pioneer heeft merkbaar ervaring op het gebied van eenvoud en ergonomie. Alle knoppen zijn duidelijk verlicht en zaken als transpose en de meest essentiële klankparameters zoals filter en envelope attack en decay zijn uitstekend te bedienen. Extra drums toevoegen aan je dj-set is goed te doen, maar bij het toevoegen van klanken en sequences waar je te maken hebt met maat- en toonsoorten is het veel lastiger het geluid goed te mixen. Misschien niet iets om en in te stellen tijdens optredens, maar je kunt het natuurlijk vooraf wel voorbereiden.

De echte kracht van de AS-1 zit natuurlijk onder het gelikte uiterlijk. De synthesizer is namelijk ontworpen door Dave Smith, en is het best te omschrijven als een monofone Prophet 6. Er zijn twee oscillators, een suboscillator, en twee filters (high en low pass); beide met resonantie en envelope amount-regeling. Zowel het filter als de vca hebben een eigen adsr-envelope. De lfo, kun je gebruiken voor oscillators en filters, en de aftertouch is vrij toewijsbaar. Met de slider bovenop kun je zeven modulaties met instelbare modulatiediepte tegelijk bedienen. Ook hier heeft men duidelijk aan live performance gedacht. Een effectsectie met delays, reverbs, chorus en distortion maakt het geheel compleet. Maar er is nog meer: elke klank beschikt over een eigen sequencer en een arpeggiator, die beiden te syncen zijn aan midiclock. Midibesturing van alle parameters is mogelijk, ook via usb. 

Overtuigend
Al die indrukwekkende specs leveren ook een overtuigend geluid op; de AS-1 klinkt ronduit geweldig. Het filter is erg mooi, heeft een warme, analoge sound en in combinatie met de resonantie borrelt en pruttelt het lekker, zonder agressief te klinken. Het geheel klinkt aangenaam harmonisch, uniek en een tikkeltje ouderwets, wat ik positief bedoel. Sterker nog; de klank deed mij denken aan de Sequential Circuits Pro One, een monofone synth uit de jaren tachtig, die ook door Dave Smith ontworpen is.

Door de presets lopend hoor je ook de veelzijdigheid van de klank. De AS-1 kan dikke bassen produceren, maar ook heldere leads, pads, sound-fx en nog veel meer. Dat is niet alleen te danken aan het mooie filter, ook de oscillators hebben een aangename, rijke klank. En de lfo’s en ander modulaties zijn ruim toepasbaar en hebben lekker veel parameters, waardoor een klank interessant blijft en tot leven komt.

Fysiek
Je kunt ook zelf klanken aanpassen of maken. Het display is weliswaar klein, maar wel zo ingericht dat je redelijk snel door alle beschikbare parameters kunt lopen en deze kunt aanpassen met twee encoders. Als je écht goed wilt programmeren dan is er een software-editor van Sound Tower, in een gratis en in een betaalde versie. De gratis versie beschikt over een editscherm voor alle parameters en voor de sequencer. De betaalde versie voegt daar een library/beheerfunctie en een klankgenerator aan toe. Via usb zijn zo alle klanken op te roepen, van en naar de synth te sturen, en op het scherm te bedienen.

In het editscherm van de editor zie je pas echt wat een mooie synth de AS-1 eigenlijk is. Maar daardoor mis je fysieke knoppen om aan te draaien eigenlijk des te meer. De zes beschikbare knoppen zijn weliswaar handig voor dj’s, maar voor liveoptredens en studiogebruik zijn het er toch echt te weinig. De editor maakt dan wel wat goed, maar met echte knoppen zou je doeltreffender aan de slag kunnen met de krachtige synthese die de AS-1 biedt.

Sequencen
Hoewel je op het schermpje de sequencerparameters kunt oproepen en aanpassen, is dit eigenlijk niet te doen omdat het noot voor noot moet. In de software-editor zie je op een piano roll de sequences en kun je noten, velocity en timing aanpassen. Met behulp van het toetsenbordje op de AS-1 kun je de sequence live eenvoudig transponeren. Verander je echter van preset, dan moet je de sequencer herstarten als je deze synct aan midiclock, en dat is voor livetoepassingen niet handig. Je kunt ook geen parameterveranderingen opnemen in de sequencer. Dat laatste kun je in een daw wel opvangen omdat de AS-1 alle data uitstuurt en ontvangt, en de editor is ook als vst/au-plug-in beschikbaar.

Het toetsenbordje is ook goed bruikbaar met de arpeggiator, zeker in combinatie met de slider en holdfunctie. De effectsectie kun je met één knop activeren of uitzetten, en is zeker bruikbaar; met name de bbd-delay is erg mooi en doet het goed met resonerende en beatsynchrone klanken.

Conclusie
De Toraiz AS-1 blijkt een zeer aangename verrassing. De klank is erg mooi, warm en lekker diep met een heel prettig filter. In dat opzicht mag je het gerust een moderne incarnatie van de SCI Pro One noemen. Het is opvallend hoe dicht de klank van de AS-1 deze vintage synth benadert. Pioneer heeft het apparaat wel echt in een ‘dj-verpakking’ gegoten, waardoor je een zeer beperkte set parameters realtime kunt bedienen. Het vlakke toetsenbord en de slider voldoen goed, maar het display is erg klein. Editen van de overige parameters hierop is mogelijk maar moeizaam. Met name de sequencernoten en het vinden van de juiste parameter gaat lastig. Gelukkig kun je daar de software-editor voor gebruiken. Voor een liveoptreden zou ik toch liever wat meer knoppen hebben, of je moet een externe hardware midicontroller gebruiken. De AS-1 combineert goed met de SP-16 sampler maar werkt evengoed samen met andere apparatuur. Het is een serieus alternatief voor andere monosynths als je een unieke klank zoekt en een solide, goed met software te besturen synth wilt. En absoluut erg leuk voor de dj die wat extra’s wil doen op het podium.

 

De prijs ligt rond de € 549,- 

 

Klik voor een playlist met een mooie reeks tutorial videos hier

 

zoeken
zoeken