De sample revolutie

Fairlight CMI documentaire

Merknieuws 30-08-2022 06:13

Hij was peperduur, revolutionair en zorgde voor een duizelingwekkende omwenteling in de muziek. Toch is er geen jacht op overblijvende exemplaren tegen waanzinnige prijzen zoals bij andere vintage instrumenten. We hebben het over de Fairlight CMI

In een 20 minuten lange, uitstekend gedocumenteerde reportage belichten de Sydney Morning Herald en The Age het instrument dat een niet te overschatten doorbraak in de productie van muziek betekende.

 

De Fairlight, vernoemd naar een veerpont in Sydney - zorgde met name in de Britse  - Gabriél, Bush, Art of Noise etc. etc. - en de Amerikaanse muziekscene- Herbie Hancock, Jan Hammer, Stevie Wonder - voor een complete omwenteling. Als producer kon je weliswaar al gebruik maken van sampling en sequencing maar dan in een relatief primitieve, exclusieve en nerdy vorm. De Fairlight verpakte sampling in een overzichtelijke en praktische vorm en combineerde dat met een bescheiden maar zeer bruikbare Page R sequencer, en een computerscherm (met lichtpen!) voor de bediening. Het systeem was ook voor niet-technisch aangelegde producers en muzikanten een toegankelijke entree naar het gebruik van computers in muziekproductie. Niet toegankelijk qua prijs want die bedroeg enkele tonnen aan guldens. Afgezien van de talloze orchestra hits, kapotgeslagen flessen en blaffende handen vormde de Fairlight de basis voor talloze befaamde en invloedrijke albums en tophits. Belangrijker was wellicht nog dat de doorbraak van de Fairlight het startsein betekende voor een stortvloed aan veel betaalbaardere computer-based muziekinstrumenten.


in deze lange Australische documentaire komen we alles te weten over de ontstaansgescheidenis via interviews met de bedenkers Peter Vogel en Kim Ryrie en horen we fragmenten van veel Fairlight 'hits' uit die tijd.

 

zoeken
zoeken