Test van de Røde NT1 5th Generation condensatormicrofoon met usb

De vijfde van Røde

Merknieuws 27-06-2023 15:06

In Interface 257 testen we de Røde NT1 5th Generation condensatormicrofoon met usb. De test kun je nu ook hier lezen op Interface.nl. Inclusief twee demovideo's van Røde zelf.

door Alex Buurman

De NT1 is waar het bij Røde allemaal mee begon. In de loop der decennia is het assortiment immens uitgebreid met onder meer duurdere mics voor ambitieuzere gebruikers en voor geluid bij video. Maar de NT1 bleef, zij het niet altijd in dezelfde hoedanigheid. De NT1 5th Generation is voorzien van een standaard analoge xlr-uitgang én usb.

Aanvankelijk modificeerden de grondleggers van Røde Chinese grootmembraanmicrofoons, zodat ook minder draagkrachtigen de beschikking kregen over kwaliteitsmicrofoons. Met de NT1 introduceerden ze hun eerste eigen microfoon, die inmiddels als een soort standaard geldt voor muzikanten, producers en engineers die beginnen met het opnamen van audio. De reden daarvoor is dat de NT1 en de latere NT1A door de eigenwijze filosofie van Røde een verbluffende prijs-kwaliteitverhouding bieden. Die filosofie, in het kort: zorg ervoor dat aan het productieproces zo min mogelijk mensenwerk te pas komt. Zo worden producten zorgvuldiger (met minder foutmarge) in elkaar gezet en kun je een hogere kwaliteitsnorm hanteren. Totaal tegenovergesteld aan een andere stroming in de branche, waarin handwerk juist een belangrijk verkoopargument is.

Ingenieuze combi
In 2014 (Interface 175) testten we een nieuwe versie van NT1, tegenwoordig identificeerbaar als 4th Generation, die volledig was herontworpen en naast de NT1A in het Røde-assortiment terechtkwam. Die situatie is tot op heden ongewijzigd en de NT1 staat iets hoger in de prijslijst. Die NT1 geldt sindsdien ‒ wat mij betreft – als een betaalbare mic met een prettig neutraal karakter met transparant hoog, waarmee je heel precieze opnamen kunt maken. Hij is die paar tientjes prijsverschil ten opzichte van de NT1A mijns inziens dan ook meer dan waard. De eigenruis van de NT1 is gelukkig extreem laag; belangrijk gezien de 32bit float-optie. De NT1 5th Generation biedt hetzelfde, uitgebalanceerde geluidskarakter aan de hand van een 1” condensatorkapsel, maar is ook voorzien van een zeer ingenieus gecombineerde xlr/usb-connector.

Nooit clippen
Om opnamen direct via usb mogelijk te maken, is deze NT1 voorzien van een mic-preamp én een ad-converter. Volgens Røde is de kwaliteit daarvan vergelijkbaar (of beter) dan die van veel audio-interfaces. Om dat te benadrukken is die ad-converter voorzien van een maximale samplefrequentie van 192kHz en een resolutie van 32bit met floating point. Intrigerend is dat deze floating point-techniek ervoor zorgt dat je een ruim dynamiekbereik ‒ van de kleinste zucht tot en met de hardste uithaal ‒ kunt opnemen, en daarvan achteraf het volume kunt bijstellen zonder in de ruisvloer terecht te komen of tegen een clippend signaal aan te lopen. Deze high-end optie is jammer genoeg niet voor alle daw’s beschikbaar en als je de NT1 specifiek voor daarvoor zou aanschaffen, check dan eerst op de Røde-website of jouw daw wordt ondersteund. Apple Logic Pro staat in het verkeerde rijtje en ik kon er dus niet mee experimenteren. De gedachte om opnamen op dit niveau met een usb-mic te maken, roept bij mij wel wat vraagtekens op. Maar je kunt wel tot acht NT1 5th Generations tegelijkertijd gebruiken, wat dan weer wel past in dat plaatje.

Padoem patss
Røde levert twee stukjes software om met de 5th Generation te kunnen werken: Røde Central en Røde Connect. Met Central bedien je de NT1 zoals je dat zou doen in combinatie met een audio-interface. De belangrijkste functie daarbij is natuurlijk gain, maar je krijgt er een paar digitale hulpmiddelen bij: een compressor, exciter, noise gate en high pass-filter van Aphex. Die zijn handmatig te bedienen, maar als je daar geen verstand van hebt, kun je ze ook indraaien met de newbie-functies Depth, Sparkle en Punch.

Røde Connect, de andere software, biedt een compleet platform voor streaming en het maken van podcasts. Naast dezelfde tools als in Central is hij voorzien van een softwaremixer, waarin je vier stuks NT1 5th Generation’s (of andere Røde usb-mics) kwijt kunt plus audiobronnen die zich in dezelfde computer bevinden. Ook zitten er een aantal triggerpads in waaronder je geluidseffecten kunt onderbrengen. Standaard zijn daar al een paar voor de hand liggende sounds aan toegewezen, zoals een toeter, een zielige trombone en de bekende padoem patss, waarmee drummers graag grappige uitspraken ondersteunen.

Goed doordacht is het feit dat je het microfoonsignaal uit het afluistersignaal kunt weglaten. Het wordt dan weliswaar gebruikt/opgenomen, maar het wordt niet over de speakers weergegeven. Zo wordt feedback voorkomen. Beide softwarepakketjes zijn gratis en met Connect ben je meteen aardig op weg om te streamen of te podcasten. De stream vanuit Connect meldt zich in je daw ook als opnamebron. Je kunt je podcast dus onmiddellijk na opname in de daw van je keuze editen. Wat je opneemt in Connect kun je overigens ook exporteren naar de bekende audiobestandsvormen.

Aanstekelijke details
Natuurlijk heb ik de NT1 zowel via zijn eigen usb-uitgang als met een externe audio-interface gebruikt. De interne preamp en de ad-conversie doen inderdaad niet onder voor een doorsnee audio-interface. Het geluid is binnen zekere grenzen neutraal en je kun er alle kanten mee op. De sound ‒ hoewel dus redelijk neutraal ‒ is echter zeker niet saai en wanneer je je de luxe van een wat meer uitgesproken preamp kunt permitteren, komen er aanstekelijke details naar boven. Wat natuurlijk alleen lukt als je ’m via xlr aansluit.

De NT1 5th Generation wordt geleverd met zeer degelijke kabels (usb en xlr) en een shockmount en een plopfilter, zij het niet meer het feestelijke setje van Rycote zoals in 2014. Samen met Røde Connect heb je dus een compleet pakket om meteen mee aan de gang te gaan.

Conclusie
Omdat de NT1 een uitstekende, precieze microfoon is die zich laat inzetten voor allerhande geluidsbronnen ‒ van vocals tot akoestische gitaren of wat dan ook ‒ is het tevens een verantwoorde eerste stap in een homestudio. Bij gebruik via usb heb je dan ook meteen een setje zeer bruikbare tools in de vorm van de genoemde Aphex compressor, exciter, high pass-filter en noise gate. Toch zie ik de toevoeging van die preamp, ad-converter en usb-uitgang van de 5th Generation vooral als een leuk extraatje. Als je echt helemaal niets bij de hand hebt, behalve de NT1 en een computer, kun je zo nog steeds opnames maken van zeer hoge kwaliteit. De essentie van de NT1 5th Generation is echter dat het een meer dan capabele budgetmicrofoon is voor home- en projectstudio’s. Of je podcasts en streams op 192kHz met 32bits floating point resolutie zou willen opnemen, vraag ik me af, maar het kán! Hoe dan ook: de NT1 is ook in de 5de generatie dus nog steeds een regelrechte aanrader.

  • Richtprijs incl: € 339,-
  • Distributie: Mafico Pro
  • Internet: rode.com

SPECIFICATIES

  • pressure gradient microfoon
  • 1” kapsel
  • cardioïde richtingskarakteristiek
  • uitgangsimpedantie: 100 ohm
  • maximale spl: 142dB
  • gevoeligheid: -32dB re 1 volt/pscal
  • voeding: 48V fantoom
  • digitale voeding: usb 5V
  • usb-c-aansluiting
  • resolutie: 24/32bit floating point
  • samplerate (kHz): 48/96/192
  • Aphex digitale processing (alleen bij 48kHz/24bit)
  • gewicht: 308g
  • afmetingen (bxdxh): 52x52x189mm
  • incl. App Suite voor instellingen, dsp en podcasting
  • incl. shock mount, popfilter, kabels

HET OORDEEL

+         

* uitstekende, uitgebalanceerde klank

* handige en flexibele toevoeging van usb

* goede software meegeleverd

* zeer aantrekkelijk geprijsd

–         

* geen minpunten

 

zoeken
zoeken