Blaasinstrumenten als trompet en elektronica

vragen 15-06-2024 14:14

Ik zag in interface nr 218 het verhaal over de Fishman Triple Play, een draadloos hardware systeem om gitaren met de computer te laten communiceren. Zelf werk ik met Cubase, Finale, Steinberg, Native Intruments Ultimate en nog vele plug-ins en bespeel piano, basgitaar, trompet en percussie. Is er in de digitale muziekwereld iets wat lijkt op de `Fishman Triple Play` maar dan  te monteren op een trompet of sax of trombone? Anders gezegd, hoe kunnen we blaasinstrumenten op het podium met een `interface` anders laten klinken en zoja hoe doe je dat.

Er zijn denk ik drie manieren om met een blaasinstrument de wereld van de elektronica te verkennen. De eenvoudigste maar meest radicale methode is het gebruik van een zogenaamde 'wind controller'. Die bespeel je als een echt blaasinstrument, met een speciaal mondstuk en kleppen maar er komt geen geluid uit. Wel Verzenden deze een midisignaal dat je kunt gebruiken om hardware en software midisynths te bespelen en dat je kunt opnemen in een sequencer op je computer. Ze zijn vooral saxofoon-georiënteerd, maar sommige (de EWI's) hebben wel trompetvingerzetting. Voorbeelden zijn de Yamaha WX5, WX7 of WX11 (alleen nog tweedehands verkrijgbaar), Akai EWI 5000 (zo'n 600 Euro) of EWI USB (zo'n 400 Euro) en de Roland Aerophone AE-10 (Zo'n 900 Euro). De Roland heeft overigens een ingebouwde synth, dus daar komen wel sounds uit. Ooit was er ook de Akai EVI trompet controller maar die is al lang uit productie. Er zijn nog meer kleinere merken die wat lastiger te vinden en duurder zijn. Je zou ook kunnen zoeken naar een tweedehands Casio DH-100/200; goedkoop, met ingebouwde sounds maar wel wat speelgoed-achtig.

De tweede methode is om je blaasinstrument van een microfoon te voorzien en de output door een speciaal apparaat real time om te zetten naar mididata waar je weer hardware/software synths en samplers mee kunt bespelen. Op dat gebied schijnt de Sonuus i2M een goede optie te zijn (ongeveer 110 Euro. www.sonuus.com). Het lastige is wel dat er bij het omzetten altijd wat tijd nodig is om te bepalen welke noot er gespeeld wordt, zeker bij een blaasinstrument waar de attack vaak wat trager is en er flink wat ruis in de klank kan zitten. Dat betekent dat je last kunt hebben van een kleine vertraging tussen wat je speelt en wat je hoort en dat niet alle noten goed doorkomen. In verschillende daw's zit trouwens ook een audio to midi omzetter, maar dat is niet real-time; eerst spelen en opnemen en vervolgens naar midi omzetten.

Tot slot kun je een blaasinstrument van een microfoon voorzien en dat signaal door een hardware effectprocessor bewerken. Zo kun je galm, delay, chorus, distortion etc. op je instrument gebruiken. Lastig is wel dat je dan kans loopt op feedback. Je kunt dus het beste op hoofdtelefoon luisteren of een contactmicrofoon of een mic die je op de beker klemt gebruiken. Een merk als Boss maakt leuke, betaalbare effectprocessors.

zoeken
zoeken