Overspraak verwijderen uit een stemopname

vragen 11-04-2022 09:33

Ik heb een paar jaar geleden opnames gemaakt met een band; bas, drums, gitaar en vocals. Nu wil ik de vocaltracks en wat stukken gitaar gaan gebruiken voor remixes of eigenlijk een nieuw arrangement, want mijn bedoeling is om er een compleet nieuwe backingtrack achter te sequencen. Het probleem is dat er vrij veel overspraak m.n. drums zit in de stemopname, afkomstig van de hoofdtelefoon van de zanger. Dat is erg storend, dus ik vraag me af hoe ik de drumoverspraak kan verwijderen.

Het verwijderen van overspraak is eeen pittige klus, maar je kunt meestal wel het probleem een stuk verminderen. De bijgeluiden tijdens de pauzes in de vocal zijn makkelijk te verwijderen door het volume naar nul te brengen. Let wel op dat je het inademen van de zanger niet 'beschadigd'. Vervolgens wordt het lastiger. Met eq kun je het laag vrij eenvoudig filteren omdat de stem onder de 80-120 Hz – afhankelijk van stijl en zanger in kwestie- nauwelijks aanwezig is. Vervolgens kun je proberen met hele smalle diepe cuts op een goede parametrische eq, de meest penetrante frequentiegebieden van de overspraak te verzwakken. Die zitten meestal in het hoog-middengebied omdat door de keten hoofdtelefoon, akoestiek en microfoon de overspraak flink gekleurd wordt. Het is nu zoeken naar het juiste compromis waarbij de overspraak voldoende verzwakt wordt zonder de vocal te veel aan te tasten. Als je een audio editor hebt die spectral editing beheerst kan dat ook goed werken. Er is nog een alternatieve methode en dat is om het overspraaksignaal in tegenfase met de stemopname in te mixen. Daardoor wordt in principe de overspraak geëlimineerd zonder dat de stem aangetast wordt. In principe, want dat tegenfasesignaal moet dan exact gelijk zijn aan wat er indertijd door de hoofdtelefoon lekte. Je hebt dus eigenlijk de originele hoofdtelefoonmix nodig en de gebruikte mic set-up voor de stem. Hiervan maak je een opname en mixt die in tegenfase met de stem. Hoe meer de zanger met zijn hoofd bewoog tijdens de opname hoe lastiger deze klus wordt. Is dat niet haalbaar probeer dan de hoofdtelefoonmix zo dicht mogelijk te benaderen, zet dit signaal in tegenfase en mix het met de stemopname terwijl je experimenteert met een eq op de tegenfasemix. Probeer op het gehoor de balans en klank van de drums in de cuemix te benaderen. Het kan ook helpen om de tegenfasemix iets te vertragen – ergens tussen de 0 en 2 msec bijvoorbeeld- om zo de originele situatie nog beter te benaderen. Dit alles vergt veel geduld en je moet goed blijven luisteren, maar het is mogelijk een werkbaar compromis te bereiken. Interessant is trouwens de nieuwe 'De-bleed' module in Izotope RX6 Die is speciaal gemaakt om overspraak te verwijderen, maar heeft ook een afzonderlijke opname van de bron van de overspraak nodig om zijn werk te doen.

zoeken
zoeken