Drums opnemen

vragen 27-04-2012 08:04

Ik probeer in mijn homestudio een drumkit op te nemen, maar echt geweldig klinkt het niet. Ik heb een geluidskaart met vier mic-inputs en momenteel twee dynamische microfoons, maar ik overweeg om een paar betere microfoons te kopen. Hebben jullie tips om betere
opnames te maken?

Rudy van der Lee

Beste Rudy,

 

Hoe goed je opnamen klinken, hangt behalve van de drumkit (goed stemmen!) en de gebruikte microfoons ook heel sterk van de opnameruimte af. In een rechthoekige stenen ruimte kan het knap lastig zijn om mooi klinkende opnamen te maken. Minder regelmatig gevormde ruimtes met veel hout of ruwstenen oppervlakken klinken over het algemeen fraaier. Misschien is er in je huis een ruimte waar het drumstel op zich al mooier klinkt, zoals een zolder met een puntdak. Zit je vast aan zo’n rechthoekige harde ruimte met veel knetterende nagalm, dan kun je met akoestische panelen de klank verbeteren. In het artikel Akoestiek in Interface 142 staat een simpele methode beschreven om met twee deuren en wat dempingmateriaal een akoestisch scherm te maken waarmee je de ergste invloed van de ruimte kunt beperken.

 

Je zou ook kunnen overwegen om je drums in een commerciële studio op te nemen, maar dat kost natuurlijk een paar centen. Misschien heeft een van je vrienden een goedklinkende ruimte waarin je kunt opnemen.

 

De gebruikelijke manier om een drumkit op te nemen, is om voor elke trommel een microfoon te zetten, maar met minder microfoons kun je ook prima opnamen maken. Je hebt dan natuurlijk wel minder opties in de mix, maar dat kan ook juist een voordeel zijn. De basis van de opnamen worden de zogenoemde overheads. Daarvoor kun je twee identieke condensatormicrofoons of een stereo condensatormicrofoon gebruiken. Begin met de microfoons in een zogenoemde x/y-configuratie te plaatsen, iets boven en ietsje achter het hoofd van de drummer; een plek waar je een mooi stereobeeld hebt van de hele drumkit. Dat x/y betekent dat je de microfoonkapsels in een hoek van zo’n 90 graden pal boven elkaar plaatst. Dat levert een compact stereobeeld op dat ook in mono goed overeind blijft. Voor een breder stereobeeld en een andere balans kun je de microfoons een halve meter van elkaar vandaan plaatsen. Verwijder verder bekkens en toms die je toch niet gebruikt; dat levert meestal een mooier geluidsbeeld op. De overheads vormen de basis van de sound en moeten een goede balans van alle trommels en bekkens opleveren. Deze basisklank kunnen we aanvullen met extra (dynamische) microfoons voor snare en bassdrum. Zo hebben we in de mix mogelijkheden om de klank bij te werken of om eventueel een drumsample te triggeren.

 

Probeer tijdens de mix wel om de fase van deze twee ‘spotmics’ ten opzichte van de overheads om te keren. Het klankverschil kan soms erg groot zijn. Wees ook niet bang om de spotmics heel raar of extreem te eq’en of ze met een gate heel kort te maken. Ze dienen als aanvulling op de overheads en het enige dat telt, is dat het totaal lekker klinkt. Het kan zijn dat je vooral de snare-spotmic nauwelijks nodig hebt in de mix. Een beetje eq en wat compressie op de overheads is meestal onmisbaar voor een stevige sound.

zoeken
zoeken