Online aankopen

vragen 25-05-2012 14:05

Ik heb laatst via een webshop een midikeyboardje gekocht waar iets mis mee bleek te zijn. Ik heb daarover gemaild, maar heb nog geen antwoord gehad. Hoe zit het eigenlijk met garantie en dat soort zaken bij online aankopen? Wil Endstra

Beste Wil,

De garantie is precies gelijk aan die bij een standaard winkel, dus gedurende de periode die de fabrikant hanteert. Het is wel goed te weten dat er in Nederland een soort afkoelingsperiode geldt voor online aankopen, oftewel een ‘overeenkomst op afstand’. Na ontvangst van het bestelde product heb je veertien dagen (dat was tot voor kort zeven werkdagen) de tijd waarin je het product, zonder opgave van redenen, terug kunt sturen. Dat product moet dan natuurlijk onbeschadigd zijn en in de originele verpakking worden geretourneerd. Behalve de kosten van de retourzending mogen hiervoor geen kosten in rekening worden gebracht. Wel loont het de moeite om voor een soepele afhandeling eerst op de website de te volgen procedure op te zoeken en vooraf aan te melden dat je het product wilt retourneren. Ik zou deze methode volgen als er een product wordt afgeleverd dat niet 100% in orde is.

Mocht er na de afkoelingsperiode een probleem optreden, dan dien je een beroep op de garantie te doen. Ook daarvoor dien je het artikel naar de webshop terug te sturen of zelf bij een door de fabrikant aangewezen servicecentrum ter reparatie aan te bieden. Deze regelingen gelden voor alle online shops, maar degenen die het Thuiswinkel Waarborg-logo voeren, worden geacht zich streng aan de regels te houden.

Online kopen is geweldig handig, maar in de ‘ouderwetse’ winkel kun je het product ook daadwerkelijk uitproberen, vergelijken voordat je betaalt en deskundig advies krijgen, wat ook nooit verkeerd is. Overigens liggen de prijzen van de traditionele winkels vaak nauwelijks hoger dan bij webshops als je de verzendkosten meerekent, en veel winkels hebben tegenwoordig ook een eigen webshop.

Eerder gepubliceerd in Interface 154

zoeken
zoeken