Waarvoor dienen de filters op een equalizer?

vragen 12-03-2015 10:27

Ik vraag me af waar de filters eigenlijk goed voor zijn die je op equalizers tegenkomt. Ze zijn veel eenvoudiger, en je kunt er dus veel minder mee dan met de ‘gewone’ knoppen op een equalizer. En waarom noemen ze die dingen ‘filters’? Dit heeft toch niks met filters op synthesizers te maken?

Inderdaad kun je met filters op een eq minder dan met de andere regelaars, vaak ‘banden’ genoemd. Je kunt er namelijk alleen frequenties mee verzwakken en niet versterken zoals bij de andere banden en soms is het werkingsgebied, dus het frequentiebereik, niet of beperkt instelbaar. Toch zijn filters een belangrijk wapen voor de opnametechnicus. Hiermee kan hij namelijk bepaalde problemen op simpele wijze oplossen, zodat de uitgebreide eq-banden voor het creatieve werk beschikbaar blijven. Met een low cut-filter, ook wel laag-af- of high pass/ hoog-doorlaatfilter genoemd, kun je storend gerommel in het laag weghalen. Denk aan gedreun van passerend verkeer of gebonk van meetappende voeten bij een microfoonopname. Je kunt er bijvoorbeeld ook het laag van de bassdrum uit het signaal van de snaredrummicrofoon mee weghalen.

Op veel condensatormicrofoons zit overigens al een laag-af-filter om dezelfde reden, maar daar valt meestal helemaal niks aan in te stellen. Met het high cut-filter − ook wel hoog-af- of low pass/laag-doorlaatfilter genoemd − kun je bijvoorbeeld ruis weghalen of de overspraak, het lekken, van het hoog uit de hihat naar de bassdrummicrofoon tegengaan. Dit zijn allemaal voorbeelden van het corrigeren van ongewenste verschijnselen, maar met de laag-af- en hoog-af-filters kun je ook de frequentieverdeling tussen de verschillende partijen in de mix al grotendeels uitvoeren of in elk geval voorbereiden. Veel mixtechnici beginnen de mix door met de filters laag weg te halen uit de baslijn om de bassdrum genoeg ruimte te geven of laag te verwijderen uit de strings om gitaren en stemmen genoeg speelruimte te geven. Met het high cut-filter kun je partijen die door een overdosis hoog andere partijen overschaduwen, in je grip krijgen. En je kunt door het hoog te doseren partijen meer naar voor of naar achter in de mix plaatsen. Zo kun je dus al heel veel ‘huishoudelijk werk’ verrichten met enkel de filters en houd je de rest van de eq over voor andere taken. Voordeel van zo’n simpel filter, met name bij de analoge eq, is dat er weinig onderdelen in zitten en de klank daardoor erg neutraal is.

Een filter in een synthesizer is wel degelijk verwant aan de filters in de equalizer; ook dit filter haalt alle frequenties weg boven (low pass-filter) of onder (high pass-filter) een bepaalde frequentie. Wel is het zo dat deze filters juist ontworpen zijn om een bepaalde sound mee te geven aan het bewerkte signaal, terwijl de filters in eq’s gemaakt zijn om zo neutraal mogelijk te klinken. Verder heeft een filter in een synth meestal een resonance-knop. Dit is een soort elektronische feedback die zorgt voor een flinke piek op en rond de ingestelde cut-off-frequentie. Als je de filterfrequentie dan gaat variëren − dus moduleren met een lfo of een envelope − terwijl een noot klinkt, dan hoor je de typische sound van een synthesizerfilter.

zoeken
zoeken