Hoeveel laag in de mix?

Mixen in een kleine ruimte

vragen 15-01-2019 09:03

Ik maak muziek op een klein kamertje in mijn huis. Op hele simpele boxen. Nu zou ik graag willen weten welke studiomonitoren ik het best kan gebruiken voor een realistische weergave van het geluid. Ik maak voornamelijk housemuziek, dus ik wil graag weten tot hoever ik bijvoorbeeld de bas kan zetten zonder dat het te zwaar word.

In kleine ruimtes is het altijd erg lastig om het laag te beoordelen. De laagste frequenties, grofweg onder de 100 Hz kunnen daar, vanwege de kleine afmetingen eigenlijk niet goed weergegeven worden. Wel treed een verschijnsel op waarbij bepaalde frequenties juist extra benadrukt worden, de zgn staande golven, waardoor je een ongelijkmatige weergave krijgt. Welke frequenties dat zijn wordt weer bepaald door de afmetingen van je werkruimte. In aflevering 1 van de workshop In the Mix (Interface 153) lees je daar meer over.

Dat klinkt allemaal nogal ontmoedigend, maar het is gelukkig wel mogelijk om een zinvolle mix te maken in zo’n kleine ruimte en wel door je oren te trainen. Draai allerlei muziek in je studio die je goed vindt klinken -waarvan het laag je bevalt- en probeer te analyseren en te onthouden hoe het laag (en alle andere frequentiegebieden) in jouw studio klinkt. Zo leer je het karakter van je studio kennen en je leert er mee om te gaan. Selecteer zo twee of drie tracks die je gaat gebruiken als referentie voor de balans van de diverse frequentiegebieden, dus de standaard waarmee je je eigen mixen gaat vergelijken Bij het maken van een mix is het handig om regelmatig even zo’n track waarvan je weet dat het laag erg goed klinkt, als 'referentie' te gebruiken. Draai die dus af en toe terwijl je je eigen muziek mixt en probeer ongeveer in de buurt te komen. Het evenaren van de laagweergave in zo'n commerciële track is meestal niet echt haalbaar, mede omdat die bijna altijd 'gemastered' is. Dit betekent dat de kant en klare stereomix achteraf nog eens bijgewerkt wordt door een kundige mastering engineer in een akoestisch optimale ruimte met topklasse monitoren. Dat is dus een soort veiligheidsnet mocht er iets raars zijn met een opname die toch uitgebracht wordt. Dus als er ooit een van je producties gereleased wordt, dan is een professionele masteringstudio een goed idee.

Om je mix te beoordelen kun je deze ook op diverse speakers/afspeelsystemen beluisteren; op een ghettoblaster, in de auto, op hoofdtelefoons, in de studio van een vriend of in een club als dat mogelijk is.

Ik zou in jouw situatie niet meteen voor een zware set monitors kiezen; vaak leveren die in een kleine ruimte eerder problemen op dan voordelen. Experimenteer vooral ook met de plaatsing in de ruimte – liever niet in de hoek of pal tegen een muur- en de weergaveinstellingen die veel monitors bieden. En vergeet ook niet dat ‘lekker’ laag niet per se afhankelijk is van de allerlaagste frequenties. Neem de tijd en train je oren en hoe langer je daar mee bezig bent hoe beter je mixen zullen worden!

In Interface 140 stond trouwens een hele uitgebreide test van kleinere monitors. Speakers van KRK, Alesis, Mackie, M-Audio, Genelec, Dynaudio, Event en talloze andere merken leveren prima resultaten.

 

 

 

 

 

zoeken
zoeken