Ik vraag me al een tijdje af of je een eq nu beter voor of na de compressor in het signaalpad kunt zetten. Is daar een algemene regel voor?
Het hangt van de situatie en je persoonlijke smaak af. Vroeger vond men in het algemeen dat de eq het beste na de compressor geinsert kan worden, omdat een compressor de frequentiekarakteristiek van het bewerkte materiaal behoorlijk kan beïnvloeden en met een eq kan je dat dan corrigeren. Verder heeft een eq invloed op het signaallevel, dus ook de werking van een compressor die daarachter komt. Omdat je vaak achteraf weer aan de eq draaide moest je dan altijd ook de compressor weer opnieuw afstellen.
Vanwege de wisselwerking tussen eq en compressor zie je tegenwoordig steeds vaker een eq voor en eentje na de compressor. Een compressor vlakt de curve van een eq die daarvoor zit af en wekt soms nieuwe boventonen en extra energie op. Een equalizer voor een compressor beinvloedt hoe sterk en waar een compressor zijn werk doet. Een eq na de compressor compenseert weer enigszins de invloed van de compressie. Kortom het kan zeker geen kwaad om voor en achter een compressor een eq te zetten. Je zult wel merken dat je dan langer bezig bent met het afstellen en het risico loopt dat je het overzicht verliest. Met wat oefening kun je zo echter wel hele goede resultaten bereiken. Niet dat je per sé twee eq's moet gebruiken; als een eq na de compressor adequaat werkt is er geen enkele reden om er nog een voor te inserten.